Pestilence – Exitivm | CD

Erik van Dijk | 20 juni 2021

De Nederlandse death metal band Pestilence brengt binnenkort het 9de studio album uit. De band ontstaan in 1986 werd wereldwijd geroemd met de albums ‘Malleus Maleficarum’ en met name ‘Consuming Impulse’ maar na 4 albums werd in 1994 de stekker getrokken. De band was tussen 2008 en 2014 weer actief en na een korte onderbreking weer vanaf 2016. In 2018 verscheen het verdienstelijke album ‘Hadeon’ en opvolger ‘Exitivm’ ziet op 25 juni het levenslicht via Agonia Records.

Het is altijd lastig om in te schatten wat we van een band als Pestilence kunnen verwachten anno 2021. In de aanloop naar de nieuwe plaat werd het verwachtingspatroon flink omhoog gebracht door de line-up wisselingen in de band. Allereerst was daar de sterke gitarist Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods, Shinigami) die de band kwam versterken in 2019. Later dat jaar werd bekend dat ook Joost van der Graaf (o.a. ex-Dew-Scented, ex-I Chaos) zich bij Patrick Mameli zou voegen en afgelopen jaar voegde drummer Michiel van der Plicht (o.a. Carach Angren (live), ex-Apophys, ex-Detonation, ex-God Dethroned) zich bij Pestilence. Deze wisselingen maakte een einde aan het “Roemeense vreemdelingenlegioen” en zo staat er nu niet alleen een volledig Nederlandse, maar ook een ijzersterke line-up.

Na het intro knallen we met ‘Morbvs Propagationem’ direct uit de starblokken. Bruut en een lekker tempo, met een typische Pestilence riff en de sterke vocalen van Mameli. Met verschillende wendingen en soundscapes een aantrekkelijk nummer, al is met name de eerste solo te prominent aanwezig en niet in harmonie met het nummer. ‘Deificvs’ was net als de voorganger al eerder te beluisteren via de bekende kanalen. ‘Deificvs’ is een lekkere beuker, het tempo ligt wat lager maar dat mag de pret niet drukken, de gebruikte keyboards zouden overbodig moet zijn met deze muzikanten. De vocalen wat Patrick Mameli klinken veel toegankelijker dan op voorganger ‘Hadeon’ en dat is een welkome ontwikkeling.

In het nummer ‘Sempiternvs’ wordt flink gevarieerd met tempo’s, de snelle stukken spetteren, waar de langzamere stukken soms net wat te lang duren. Een beduidend minder nummer dat mij niet echt weet te pakken. Ditzelfde geldt eigenlijk voor ‘Internicionem’, het nummer opent met een lekker snelle thrash metal riff hoopvol, het vervolg beklijft niet maar is meer een herhaling van zetten. De solo’s in dit nummer hebben deze keer wel kop en staart en passen in de song. ‘Mortifervm’ is een heerlijk beukend nummer, ingegeven door het baswerk dat prominent aanwezig is in deze song. Het gitaarwerk klinkt complex zonder te overdrijven, de duellerende solo doen dit wel, maar zonder dat dit echt vervelend is.

Met ‘Pericvlvm Externvm’ en met name ‘Inficiat’ volgen twee technische death metal tracks die boeien. De vocalen klinken bruut, er wordt goed gewisseld in tempo’s. De riffs hebben meer samenhang en dit zorgt er voor dat de nummers van begin tot eind weten te boeien. Titelnummer ‘Exitivm’ is wellicht het sterkste nummer op het album. De vocalen zijn klinken minder klinisch en hebben meer emotie. Muzikaal zit alles in het nummer, solo’s, tempowisselingen en brute death metal. ‘Immortvos’ sluit goed aan op het titelnummer en zo zijn de laatste tracks favoriet op deze plaat. Het album sluit uiteindelijk af met de outro ‘Personatvs Mortem’.

Pestilence brengt met ‘Exitivm’ een degelijk album, en tevens een sterker album dan voorganger ‘Hadeon’. Met name de vocalen van Mameli zijn een stuk toegankelijker en dit heeft een positief effect. Een ieder weet natuurlijk dat Mameli verantwoordelijk is voor de songwriting, maar met de huidige muzikanten in de band, krijg ik toch het gevoel dat hier meer uit te halen was geweest.

01. In Omnibvs (Intro) 02:45
02. Morbvs Propagationem 03:20
03. Deificvs 03:35