Perfect Plan – Brace For Impact | CD

Manfred Werger | 14 oktober 2022

Perfect Plan startte in 2014 en is afkomstig uit Örnsköldsvig, een stadje aan de Arendschildsbaai van de Botnische Golf in midden-oostelijk Zweden. Het stadje is bekend vanwege de organisatie van de eerste Paralympics in 1976. ‘Brace for Impact‘ is hun vijfde bandwerk voor het Italiaanse Frontiers Music Srl. label. Nog steeds de moeite waard na twee albums, een cover EP én een live album vanuit een moderne repetitieruimte? We gaan het beluisteren en duiken in wat achtergronden.

Het eerste plaatwerk van de Zweden van Perfect Plan werd in 2018 opgepikt door Avalon Japan en Frontiers Music Srl. zorgde voor een Europese deal. Perfect Plan koppelt sterke, melodieuze rocksongs met gaaf gitaar – en zangwerk aan de nodige power om ook de “heavy luisteraars” te boeien. ‘All Rise’ was een geslaagd debuut! Ook de opvolger ‘Time For A Miracle’ bevatte sterkte songs.

Zanger Kent Hilli werd eveneens internationaal opgemerkt. Zijn vocale prestaties in de band én zijn soloschijf waren voor de Amerikaanse AOR band Giant de reden om Hilli als zanger in te lijven. In de Coronatijd werden ook een cover EP (Jukebox Heroes) en een liveplaat uitgebracht, bovendien kreeg de band tijd om na te denken over hun sound en de mogelijkheden voor de derde studioplaat.

‘Brace For Impact’ ziet er in ieder geval heel gaaf uit. Een prachtige cover van Stan W. Decker en mooi fotowerk van Leif Wikberg verfraaien het artwork. Ook de sound van de schijf is sterk. Ronnie Björnström verzorgde de opnames, de heldere, transparante mix is van Tobias Lindell (hij mixte en produceerde voor o.m. Mustasch, H.E.A.T, Hardcore Superstar, Hammerfall, Europe en Firewind) en Peo Hedin verzorgde de opnames van de zang.

En heeft de lange pauze tijdens de pandemie veranderingen opgeleverd? Jawel, de band heeft nog steeds de typische Zweedse benadering van de befaamde AOR klassiekers van Foreigner, Survivor, The Storm en Giant in ‘Surrender’ (de eerste single), ‘Emelie’ en ‘If Love Walks In’. En ook een mooie ballad (My Angel) siert de veelzijdigheid van de plaat. Toch kent ‘Brace For Impact’ wat merkbare veranderingen. Veel songs hebben wat meer kracht, een wat stevigere vibe, de melodie gaat hierdoor wat naar de achtergrond. ‘Stop The Bleed’ is zo’n track. ‘Devil’s Got The Blues’ heeft daadwerkelijk ook wat bluesy referenties. ‘Bring Me A Doctor’ en de single ‘Can’t Let You Win’ dienen zich ook aan: pakkend, vette riffs en lekker heavy, maar ook wat rechtlijniger qua compositie.

Perfect Plan zit in de voorhoede van de het Frontiers label. Kent Hilli is ook een zelfverzekerder zanger geworden. De man klinkt wat ervarener, doorleefder. De band bestaat eveneens uit competente spelers, al is keyboarder Leif Ehlin niet meer zo prominent aanwezig. Perfect Plan speelt tijdens het uitkomen van deze schijf op het Frontiers Rock Festival in Stockholm en heeft een klein toertje als support van de veteranen van Nazareth achter de rug. Hopelijk komt de band ook naar het Europese vasteland voor een aantal concerten. Ik ben benieuwd naar hun live impact, zeker op basis van deze puike plaat!

01. Surrender
02. If Love Walks In
03. Can’t Let You Win