Pentagram - Eternal Life of Madness | CD

Erik van Dijk | 1 mei 2024

Het Chileense Pentagram is oorspronkelijk ontstaan in 1985 en grossiert in compilaties en splits. Sinds die tijd is de death / thrash metal band uit Santiago maar liefst drie keer ontbonden om uiteindelijk in 2009 een voorlopig laatste poging te wagen. In 2013 verscheen het debuutalbum ‘The Malefice’ en nu, bijna elf jaar later, verscheen ‘Eternal Life of Madness’ via Listenable Records.

Van de originele line-up uit 1985 vinden we gitarist Juan Pablo Uribe en zanger / gitarist Anton Reisenegger als kartrekker van Pentagram dat sinds 2012 overigens met de toevoeging Chile door het leven gaat. Bassist Juan Francisco Cueto is sinds 2001 actief in de band en drummer Juan Pablo Donoso maakt sinds 2012 de line-up compleet. Het album telt elf volwaardige nummers en opent met ‘El Imbunche’. Een brute en snelle opener met een lekkere repeterende gitaarriff en fijn groovend tussenstuk. Het intro van ‘Possessor’ is traag en slopend, de wending naar meer snelheid kondigt zich aan. Het nummer telt verschillende tempowisselingen en wordt gekenmerkt door de intens smerige vocalen van Reisenegger die zich uitstekend laat horen over het gehele album.

De mix tussen snelle thrash / death metal tracks als ‘Omniscient Tyrant’, ‘Icons of Decay’ en ‘Deus est Machina’ worden afgewisseld met meer thrash metal songs als ‘The Portal’, titelnummer ‘Eternal Life of Madness’ en het meer slepende ‘The Seeds of the Deed’. Brute agressie tegenover meer groovende thrash, het zorgt voor een mooie balans op het album waardoor je van begin tot eind geboeid blijft. Na al dat geweld belanden wij bij het afsluitende ‘No One Shall Survive’, een extreem traag en slepend nummer, het nummer schreeuwt om een wending. Uiteindelijk zetten een snelle Slayeresque passage, inclusief valse solo, het nummer alsnog op zijn kop.

Bijna elf jaar na de laatste Pentagram release weet de band mij met ‘Eternal Life of Madness’ te verassen. Een sterke plaat met behoorlijk wat variatie en toch mooi in balans is. ‘Eternal Life of Madness’ verscheen 26 april via Listenable Records en is verkrijgbaar in alle denkbare formatten inclusief een mooi limited vinyl versie. Een absolute aanrader voor liefhebbers van death / thrash metal van de oude school.

01. El Imbunche 05:08
02. Possessor 04:56
03. Omniscient Tyrant 05:08