Paradox - Heresy II - End of a Legend | CD

Erik van Dijk | 13 augustus 2021

De Duitse power thrash metal band Paradox is oorspronkelijk ontstaan in 1981 als Overkill. Na naamsveranderingen in Maniac en Warhead ging de band vanaf 1986 door het leven onder de huidige naam Paradox. In 1987 verscheen het debuutalbum ‘Product of Imagination’, maar het was met name de opvolger ‘Heresy’, dat in 1990 verscheen, die de band op de kaart zette. Na een onderbreking is de band weer actief sinds 1998 en verschenen er nog een vijf albums. Met het achtste Paradox album start de band waar het op de ‘Heresy’ eindigde, ‘Heresy II – End of a Legend’ verschijnt op 24 september via AFM Records.

De line up van Paradox is sinds de release van het laatste album ‘Pangea’ uit 2016 compleet veranderd. Sterkhouder Charly Steinhauer heeft bassist Olly Keller en lead gitarist Christian Münzner weer terug in zijn band na afwezigheid van 5 jaar en daarnaast is drummer van het eerste uur Axel Blaha weer te horen op de nieuwe plaat. ‘Heresy II – End of a Legend’ telt maar liefst 13 nummers en heeft een speelduur van zo’n 5 kwartier en opent met het nummer ‘Escape from the Burning’. Een wat lang uitgesponnen intro wordt opgebouwd naar een vermakelijke thrash metal song, een strakke riff, solo’s, het betere beukwerk van achter de drums met rauwe, soms melodische zang van herr Steinhauer brengen een onmiskenbare Paradox geluid en een sterke opening.

Met ‘Mountains and Caves’ en ‘The Visitors’ wordt het gas er lekker op gehouden en krijgen we lekkere melodische thrash songs voor geschoteld. Axel Blaha laat zich goed horen achter de drums en ook het gitaarwerk en de vocalen zijn wederom goed verzorgd. ‘Children of a Virgin’ is een meer theatraal en verhalend nummer waardoor de vocalen nog meer naar voren komen. Ruimte voor een lange solo is er ook in het vermakelijke nummer. ‘Journey into Fear’ en ‘Burying a Treasure’ zijn power thrash nummers die de overduidelijke handtekening dragen van Charly Steinhauer c.s. Opvallend blijven de drums, de terugkeer van Axel Blaha heeft zeker een meerwaarde, maar ook het solowerk van Christian Münzner is aantrekkelijk.

Met het ruim 9 minuten durende ‘A Meeting of Minds’ krijgen we een ballad te verteren. Het nummer sleept zich naar de eindstreep, met als summier hoogtepunt de gitaarsolo, waar je hoopt op een wending met wat meer pit. Met ‘Priestly Vows’ en ‘Unholy Conspiracy’ gaat het tempo weer omhoog en krijgen we weer fijne melodische thrash nummers te horen. ‘A Man of Sorrow’ start met een Katholieke mis als proloog waarna de verhalende lijn in de songs weer daar is. Een nummer waarin de vocalen van Charly centraal staan en daardoor weer iets theatraals heeft. ‘The Great Denial’, met ruim 9 minuten op de klok, opent furieus en snel met beukende drums en een snelle thrash riff. Het nummer kent verschillende tempowisselingen en vertelt in één nummer waar de kracht van Paradox ligt. Het afsluitende ‘End of a Legend’ kunnen we beschouwen als een outro.

Paradox heeft met het album ‘Heresy II – End of a Legend’ een knap werkstuk afgeleverd. Charly Steinhauer heeft een sterke line up weten neer te zetten en met name drummer Axel Blaha heeft meerwaarde op dit album. De plaat komt dicht in de buurt van de eerste albums, liefhebbers van de melodische thrash metal die Paradox brengt kunnen het album blind aanschaffen.

01. Escape from the Burning 07:52
02. Mountains and Caves 05:14
03. The Visitors 06:02