Outre-Tombe - Abysse mortifère | CD

Erik van Dijk | 26 september 2021

Outre-Tombe is een Canadese death metal band ontstaan in 2010. Het viertal is afkomstig uit de Franstalige provincie Quebec en de teksten zijn dan ook in het Frans. Na een demo in 2012 verscheen in 2015 het debuut album ‘Répurgation’ via een Canadees label. Opvolger ‘Nécrovortex’ verscheen drie jaar later via het eveneens Canadese Temple of Mystery Records. Het derde album van Outre-Tombe werd aangekondigd als “pure en smerige death metal” en dat was natuurlijk reden dit album te beluisteren. ‘Abysse mortifère’ verschijnt op 31 oktober.

Ten opzichte van het laatste album ‘Nécrovortex’ is de line up stabiel gebleven en wanneer we luisteren naar ‘Répurgation’ en ‘Nécrovortex’ dan brengt het nieuwe album geen verrassingen. Outre-Tombe brengt inderdaad pure en smerige death metal op de old school leest. Het nieuwe album ‘Abysse mortifère’ telt negen nummers en duurt zo’n 36 minuten. In dat ruime half uur worden we getrakteerd op lompe, smerige death metal dat geen moment verveeld.

Vanaf titelnummer ‘Abysse mortifère’ wordt er gas gegeven en dat pedaal wordt nergens losgelaten. Opvallend zijn de beukende drums van Nicolas “Vitesse” Gagné en de vocalen van Fred “Crachat” Tremblay, die qua smerigheid doen denken aan die van Chuck Schuldiner ten tijde van de eerste twee Death platen. Outre-Tombe weet precies waarmee ze bezig zijn en dat is het maken van lompe death metal, met gillende, eenvoudige solo’s, solide riffs en een klasse ritmesectie.

Hoewel het album geen zwakke broeders kent zijn er wel favorieten te benoemen. Zo is ‘Cenobytes’ een echte beuker die van het begin tot eind vol gas door ramt. ‘Desossé’ is zo intens en bruut, de drums zijn geweldig, smerige vocalen, gillende solo en heerlijke tempowisselingen. Mijn ultieme favoriet is toch wel ‘Tombeau de glace’, niet geheel toevallig ook de eerste single. Dit nummer heeft echt alles in zich met de brute versnellingen en alle eerder genoemde ingrediënten, dit is wat je wil horen als liefhebber.

Met de eerste twee albums van Outre-Tombe was al niets mis mee, maar met ‘Abysse mortifère’ lijkt de band zich te overtreffen. Potentieel jaarlijst materiaal en een “must have” voor liefhebbers van old school death metal.

01. Abysse mortifère 04:36
02. Cenobytes 04:00
03. Coupe-gorge 03:01