Order – The Gospel | CD

Erik van Dijk | 24 september 2021

De Noorse black metal band Order is in 2013 opgericht door Anders Odden, Rene Jansen, Kjetil Manheim en Billy Messiah. De leden, bekend van het prille begin van bands als Cadaver en Mayhem, kregen te maken met fikse tegenslag door de plotselinge dood van bassist Rene Jansen in 2014. Desalniettemin besloot Order door te gaan en zo verscheen in 2017 het debuutalbum ‘Lex Amentiae’. Op 1 oktober verschijnt de opvolger ‘The Gospel’ via Listenable Records.

Het was bassist Stu Manx (ex-Gluecifer) die in 2015 Rene Jansen verving en na de demo ‘Folly Grandeur’ verscheen de eerste full-length ‘Lex Amentiae’ ook via het Franse label Listenable Records. Het debuutalbum werd goed ontvangen en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor dit nieuwe album.

Na het intro ‘Pneuma’ krijgen we ‘Rise’ voorgeschoteld. Een snel nummer met een sterke gitaarriff die zich herhaald. De intense en smerige vocalen van Messiah zijn kenmerkend en geven net dat extra beetje aan duisternis. Een heerlijke opener die doet verlangen naar meer. ‘Bringer of Salt’ verscheen in 2020 als digitale single in een Poolse uitvoering. Het nummer opent met snel gitaarwerk en is net als de voorgaande track een sterk en snel nummer. Manheim beukt er op los, maar het zijn toch vooral gitarist Anders Odden en Messiah met zijn onnavolgbare vocalen die het nummer tot een succes maken. Met ‘It Burns’ gaat het voort in hetzelfde tempo en het is pas bij ‘The Gospel’ dat voor het eerst het tempo zakt. Bas en gitaar krijgen de vrije hand en het is Messiah die zijn vuiligheid bijna gesproken woorden uitspuwt onder begeleiding van de mokerslagen van Manheim. ‘Gal.Lu’ is een gesproken intermezzo met enkele slagen op de tom.

‘Descend’ is de eerste officiële single van het album en is wellicht het duisterste nummer op het album. Het nummer speelt in een laag tempo met enkele tempoversnellingen.

Een meeslepend nummer gedragen door de vocalen. ‘Lust’ wisselt veelvuldig van tempo, meeslepend in de completen en bruut en snel in de stukken daartussen. Het is wat mij betreft het minste nummer op het album, het enige nummer dat eigenlijk niet echt weet te boeien. Met ‘My Pain’ wordt dit ruimschoots goed gemaakt, hier krijgen we absolute chaos in de snelle stukken om vervolgens even op het adem te komen in de tragere stukken, wat een beest van een nummer. Stu Manx opent het laatste nummer op de bas, waarna het weer volledig los gaat met energieke smerige black metal. Ook hier weer langzamere stukken die zorgen voor de balans. ‘Pneuma II’ is een chaotische outro dat past bij dat wat we geluisterd hebben.

Order heeft met ‘The Gospel’ een overtuigend black metal album geleverd dat doet denken aan het prille begin van Mayhem. Op het album weet de band perfect sfeer uit de jaren 80 te benaderen met muzikaal sterke nummers en uitzonderlijke vocalen, zoals alleen Messiah dat kan. Een absolute aanrader.

01. Pneuma 00:33
02. Rise 04:20
03. Bringer of Salt 02:32