Opeth - In Cauda Venenum (Extended Edition) | CD

Erik van Dijk |  14 april 2022

In 2019 bracht de Zweedse progressieve metal / rock band Opeth dertiende wapenfeit ‘In Cauda Venenum’ uit via Nuclear Blast/ Moderbolaget. Van toeren is het om de bekende redenen niet gekomen, maar daarin komt dit jaar verandering. Om het album toch weer onder de aandacht te brengen komt het label Atomic Fire nu met een Extended Edition die vanaf 13 mei het levenslicht ziet.

‘In Cauda Venenum’ werd uitgebracht op 27 september 2019 en is een uniek album door de tweetalige releases. Naast het traditionele Engels verscheen het album ook in Akerfeldt moedertaal, Zweeds dus, en dat gaf een bijzonder gevoel bij het album. Collega Nick recenseerde het album destijds en was lyrisch over het album, zijn recensie lees je hier.

De ‘In Cauda Venenum (Extended Edition)’ verschijnt 13 mei en is verkrijgbaar in een 3CD-Digipak waarbij we CD 3 hier recenseren. De zes bonustracks, zijn er eigenlijk drie maar deze drie nummers zijn opgenomen in twee talen. Het eerste nummer is ‘The Mob’ en dit is een lekker dromerig progressieve rock nummer. Een nummer met niet al te veel poespas en gewoon lekker weg luistert. De Zweedstalige versie ‘Pöbeln’ klinkt net wat mysterieuzer en daarmee aantrekkelijker.

‘Width of a Circle’ is het tweede nummer en dit nummer heeft net wat meer ballen dan de voorganger. Het nummer is wat meer up-tempo en kent daarnaast een sterke gitaarsolo, de vocalen van meester Akerfeldt zijn soms wat rauwer en de tempowisselingen zijn weer sterk gekozen. Al met al de meest favoriete track van het bonus aanbod. Het laatste nummer ‘Freedom & Tyranny’ is weer een fijn meeslepend rock nummer met sterke vocalen en ook hier een mooie gevoelige solo.

Bonus nummers zijn meestal nummers die het, om wat voor reden dan ook, net niet gehaald hebben. In het geval van deze nummers kan ik zeggen dat ze wel wat toevoegen, met name ‘Width of a Circle’ is een sterk nummer. De Zweedse uitvoeringen zijn net wat mysterieuzer en spannender. Opeth gaat vanaf 21 april op tour, eerst in de US en zal later in juni festivals doen waaronder Graspop en Hellfest. Op 19 en 20 november staan er twee data in Tivoli Utrecht en deze staan in het teken van de ‘30th Anniversary Tour – Opeth By Request Set’.

01. The Mob
02. Width of a Circle
03. Freedom & Tyranny