Opera Diabolicus – Death On A Pale Horse | CD

Frans Neelen | 27 december 2021

Op de valreep van 2021 dient menig zorgvuldig samengesteld muzikaal jaarlijstje alsnog te worden herzien. Het voor mij onbekende Opera Diabolicus verrast met een album dat menig muziekliefhebber van het symfonische, theatrale soort omver zal blazen. Dit is simpelweg het magnus opus op het gebied van een Metal Opera. Superlatieven schieten dan ook te kort om dit geweldige album te recenseren. Het is echter een plaat om te worden beluisterd, te ondergaan te ontdekken. Want er valt echt enorm veel te ontdekken en te genieten. Welnu, bij deze toch een poging om de genialiteit van dit project wee te geven.

Opera Diabolicus werd in 2006 opgericht door Adrian de Crow (bass) en David Grimoire (gitaar en keyboards). Dit tweetal is verantwoordelijk voor alle composities en dat is een formidabele prestatie. In 2012 zag hun debuut ‘1614’ het licht met daarop gastbijdragen van niemand minder dan klasbak Mats Levén op zang en Snowy Shaw op drums. Dat album heb ik helaas niet maar na deze opvolger ga ik zeer zeker op zoek.

Ook op dit album, dat maar liefst 9 jaar op zich liet wachten, excelleren beide heren op een werkelijk fantastische wijze. Levén zet met zijn fabelachtige, veelzijdige vocalen echt een wereldprestatie neer die dit album katapulteert naar de major league. De gedrevenheid en passie druipt er werkelijk weer vanaf. Ook Shaw doet hier op vocaal gebied niet voor onder en krijgt terecht de spotlights in ‘A Song Of Detestation’. Verder is er een waslijst aan gastmuzikanten waarin de vrouwelijke vocalen van Angelina DelCarmen en Madeleine Liljestam zeker niet onbelicht mogen blijven.

Op het meesterlijke ‘Second Coming’ valt er nog wat extra te smullen door de gitaarsolo’s van Andy La Roque en Michael Denner. Dit nummer mag dan 10 minuten klokken maar luistert weg alsof het slechts een paar minuten duurt. Een ijzersterke track die door de dreigende samenzang aan extra kracht wint. Die samenzang is dan ook een sterk punt en contrasteert voortreffelijk met die van Levén, DelCarmen of Liljestam.

Alle composities, die uiteraard handelen over de dood, zitten supervernuftig in elkaar en weten zonder uitzondering zwaar te overtuigen. Zo’n beetje alle pure metal genres worden vervlochten in tracks die werkelijk alle kanten opvliegen zonder ook maar een moment uit de bocht te vliegen. Je zit continu met super gespitste oren te luisteren naar een achtbaan van vocaal en instrumentaal geweld.

Volgens eigen zeggen behelst het een horrorshow met invloeden van Therion, King Diamond en Candlemass. Daar valt zeker wat voor te zeggen gezien de verhaal vertellende lijn en de theatrale bombast, maar zelfs dan doen ze zichzelf tekort. Het geheel zo vernuftig en afwisselend in elkaar dat het genoemde grootheden in deze overtreft.

Zeker, sommige nummers zijn geen hapklare brok en nemen meerdere luisterbeurten in beslag om alles te ontdekken. De beloning hiervoor is echter immens groot. De klasse zit hem ook in de afwisseling tussen de bombastische, epische stukken en de gevoelige, licht naar ballad neigende verhaal vertellingen en de plaatsing daarvan. Zo staat het fenomenale ‘Sirens Call’ perfect tussen de knallers ‘Second Coming’ en ‘Darkest Doom On The Brightest Of Days’ en versterkt het sinistere ‘Little Sister’ het knallende ‘NightDemon’.

Zoals gezegd schieten superlatieven te kort om dit fenomeen te bespreken. Het zit zo verdomde goed en beren heavy in elkaar en elke noot en zang getuigd van wereldklasse. De productie van Jens Bogren mag ook zeker niet onderbelicht blijven. Die is kraakhelder en de wijze waarop alle instrumenten en orkestratie in elkaar overlopen is subliem te noemen.

Opera Diabolicus brengt met ‘Death On A Pale Horse’ een album uit dat zijn weerga niet kent. De kracht, vernuft en kwaliteit zijn simpelweg overweldigend. Pfff, zelfs nu na draaibeurt nummer 100 verveelt het geen milliseconde en ontdek ik nog steeds nieuwe dingen. Het is een album dat er om schreeuwt om op een podium ten tonele en gehore gebracht te worden. Hulde voor de componisten en vertolkers derhalve voor mijn album van 2021.

Een minpuntje toch nog…. mijn vinyl exemplaar begint na al die draaibeurten al slijtage ondervinden… had ik toch meteen minimaal 2 exemplaren moeten bestellen…. Een beest van een album!

01. Listen Everybody 02:49
02. Bring Out Your Dead 05:24