Obscura - A Valediction | CD

Erik van Dijk | 19 november 2021

De Duitse progressieve technische death metal band Obscura is met ‘A Valediction’ al weer toe aan de zesde release. De band rond oprichter Steffen Kummerer, die vorige maand met Thulcandra ook al een nieuw album uit bracht, heeft weer wat bekende muzikanten terug in de line up en met het nieuwe album moet Obscura naar grotere hoogtes stijgen. ‘A Valediction’ verschijnt op 19 november en is het eerste album dat via Nuclear Blast uit komt.

Bandleider Steffen Kummerer heeft in David Diepold een nieuwe drummer gevonden en daarnaast zijn gitarist Christian Münzner en bassist Jeroen Paul Thesseling, na afwezigheid van twee albums, weer terug op het Obscura nest. Wat onmiddellijk opvalt, is dat de openingsnummers een hoog tempo hebben en bruter klinken dan eerder werk. ‘Forsaken’ opent nog wel rustig met een intro, maar wanneer het nummer eenmaal open breekt gaat het tempo flink omhoog. Muzikaal klinkt het complex, en met name het gitaarwerk is van hoge kwaliteit.

Met ‘Solaris’ en titelnummer ‘A Valediction’ krijgen we twee kortere nummers en met name bij het eerste nummer ligt het tempo weer hoog. Wat goed te horen is, is dat Jeroen Paul Thesseling weer terug is, wat een heerlijke basloopjes zijn er weer te horen in het verder brute geweld. De grauwe vocalen van Kummerer zijn herkenbaar, maar missen de nodige variatie, het gitaarspel en de solo’s zijn daarentegen om van te smullen. Ook ‘When Stars Collide’ knalt uit de startblokken en dit is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het nummer laat Soilwork zanger Björn “Speed” Strid als gastzanger horen, maar het is vooral nieuwkomer en drummer David Diepold die de kans pakt om zich te laten horen achter de drums.

Met ‘Devoured Usurper’ krijgen we ineens een heel andere Obscura te horen. De vocalen zijn bruter, het tempo in het nummer ligt lager en er zit een groove in het nummer. Met de solo laat

Kummerer nog even weten van de partij te zijn maar verder is het een vreemd en toch lekker nummer. Ook ‘The Beyond’ heeft een ietwat andere vibe. Het nummer is hard, snel en bruut, maar kent wendingen die we eigenlijk van Obscura gewend zijn. Wat mist is de nuance, die we in op deze plaat voornamelijk tegenkomen in de solo’s. Wat mist zijn de wendingen, het geheel klinkt veel minder verrassend en dat is toch jammer.

Met het instrumentale ‘Orbital Elements II’ krijgen we eindelijk echt het progressieve van de band te horen, maar verder beuken Kummerer c.s. er vooral op los. Met ‘The Neuromancer’ lijkt Obscura toch weer een balans gevonden te hebben tussen het harde en snelle en het meer technische werk en dit is dan ook mijn favoriete track. De nummers ‘In Adversity’ en het afsluitende ‘Heritage’ sluiten aan op de voorganger en zo heeft Obscura het beste voor het laatste bewaard.

Obscura tapt met ‘A Valediction’ uit een ander vaatje. Het album is voornamelijk sneller en bruter en heeft minder verrassingen. Is het daarmee een slecht of minder album? Nee, na een aantal luisterbeurten valt alles keurig op zijn plek. Het album laat zich typeren als een snel death metal met een overduidelijke gitaar virtuoos aan boord en heeft daarnaast een aantal nummers die typerend zijn voor de band.

01. Forsaken 07:16
02. Solaris 03:41
03. A Valediction 03:27