Nuclear - Murder of Crows | CD

Alex Thrasher | 13 november 2020

Volgens de beelden op YouTube komen de meest fanatieke headbangers uit Zuid-Amerika. Niet voor niets heeft Iron Maiden live-platen opgenomen in Brazilië en Mexico. Des te vreemder is het dat er uit dit continent zo weinig goede bands naar boven zijn gekomen. Natuurlijk is er het nog altijd relevante Sepultura, maar ik kan zo gauw geen andere bands noemen of het moet het eveneens uit Brazilië afkomstige Violator zijn. De uit Chili afkomstige band Nuclear zou daar wel eens verandering in kunnen gaan aanbrengen.

Nuclear, opgericht in 2003, is alweer toe aan haar vijfde plaat. Voor dit album heeft Nuclear de tijd genomen, want het laatste album ‘Formula for anarchy’ dateert alweer van vijf jaar geleden. Waar de vorige albums vooral leunden op de sound van Slayer en Exodus (maar welke band is hier niet door beïnvloed), zijn op het nieuwe album ‘Murder of Crows’ daarnaast ook meer death metal en hardcore invloeden te horen. Met name op het nummer ‘Abusados’ (vrij vertaald “misbruikt” dat gaat over de onderdrukking van het Chileense volk) komt deze mix van thrash en hardcore goed tot z’n recht.

De venijnige death metal achtige zang van Matias Leonicio geeft de nummers ook net dat extra en de riffs en solo’s van het gitaarduo Haussman/Puente snijden niet alleen hout maar ook metaal! Luister maar eens naar de vrijgeven lyric-video ‘Facing towards you’ op Youtube. Wat een kraker! Een album waar ik toch vooral aan moest denken toen ik het album had gedraaid, was de plaat ‘One kill wonder’ van de Zweedse band the Haunted (ook zeker een draaibeurt waard).

Anyway, Nuclear heeft met ‘Murder of Crows’ een dijk van een plaat afgeleverd die elke thrasher blindelings kan toevoegen aan zijn/haar verzameling en die nog lang de oren zal doen laten natrillen.

Weet je nog niet wat je in je schoen wil voor Sinterklaas? Nog geen inspiratie voor een Kerstcadeau? Dan is de nieuwe Nuclear zeker een aanra(n)der! Qua releases is 2020 een prima jaar geweest, met mooi releases van (relatief) nieuwe thrashbands als Nuclear, Havok, Stälker en Harlott). ‘Murder of Crows’ is op 13 november verschenen bij Black Lodge Records en is naast digitaal verkrijgbaar op (digi)-cd en gekleurd vinyl.

01. Pitchblack (intro) (1:36)
02. Murder of crows (4:17)
03. No light of all (2:02)