Nubivagant - The Wheel and the Universe | CD

Koos van Marle | 28  juli 2022

Via het Duitse Amor Fati Productions komen met regelmatig zeer interessante releases voorbij. Denk hierbij aan Silver Knife, Imperial Cult of Dauthuz. Wat je altijd van tevoren weet bij bands die op dit label uitkomen, is dat het geen doorsnee, 13 in een dozijn bands of uitgaves zijn. In de rij met licht avantgardistische of afwijkende geluiden misstaat ook Nubivagant niet. Met ‘The Wheel and the Universe’ brengt deze band zijn tweede langspeler uit.

Alle instrumenten worden ingespeeld door heerschap Omega. Dat zei mij niks, maar Omega blijkt eigenlijk Gionata Potenti te hetten, en die kennen wij dan weer wel van bands als Fides Inversa, Chaos Invocation en Darvaza. In de hoek van de Italiaanse black metal dus, alleen als je iets verwacht in de lijn van de vorige bands, dan kun je wel eens bedrogen uitkomen. Zoals voorgaande bands ook allemaal een eigen geluid hebben, zo heeft Nubivagant dat zeker. We krijgen vooral midtempo, slepende metal te horen, met de nadruk op repetitie. De riffs worden keer op keer herhaald, wat resulteert in wat langere nummers met een licht hypnotiserend effect. De wat nasale zang van Omega zorgt voor een licht unheimisch sfeertje.

Op zich is het best een interessante plaat die een beetje het midden houdt tussen stoner/black en ouderwetse metal a la Sabbath. Dan bedoel ik niet qua geluid, maar meer qua trage en lome sfeer. Als je fantasie een beetje het werk laat doen dan klinkt de zang ook wel een klein beetje als Ozzy. Verder houdt de vergelijking wel op, want alles duurt eigenlijk net wat te lang, of gaat net wat te lang door. Daardoor blijft er niet zoveel over qua interessante muziek, althans voor mij persoonlijk.

01. Into Eternal Night 05:51
02. The Mask and the Devil 05:43
03. The Book of the Earth 07:05