Novelists FR – Déja Vu | CD

Juliette Ruygrok | 29 september 2022

Deze Franse formatie bestaat al sinds 2013. Sinds het laatste album in 2020 (C’est La Vie) is er het één en ander veranderd in de groep. Matteo Gelsomino verliet de groep en Tobias Rische bleek een terechte vervanger. Met Pierre Danel aanvullend op de gitaren, werd er een nieuw album neergezet. Waar voorheen de band bekend stond om technische en melodieuze inbreng en super sterke vocalen zowel mean als clean, is het de vraag of ‘Déja Vu’ aan deze verwachtingen kan voldoen.

Pierre Danel wacht in ieder geval niet lang met zijn aanwezigheid kenbaar maken. Gladde solo’s openen ‘Smoke Signals’, en slepen je mee in een energieke vibe. Het is een gevarieerd nummer met inderdaad mooie technische tempowisselingen en een goede balans tussen melodie, clean vocals en mean vocals.

Van ‘Heretic’ is al een video gepubliceerd. Ook dit is een gedegen nummer met sterke tempowisselingen. Het is een is een samenwerking met Florent Salfati van LANDMVRKS. De vocalen van Florent geven het nummer de nodige ballen, naast de sterke groovende riffs. De inbreng van de clean vocals van Tobias Rische is niet storend maar wel wat braaf. Tof drumwerk van Amael Durand, zorgt voor de nodige energie. Het geheel is divers, maar hier en daar mist het wat creativiteit.

‘Made By Design’ ramt wel door na ‘Colas’, maar komt niet gelijk vol agressie uit de verf. De focus op clean vocals in de intro, geeft het een rock vibe. De opbouw naar mean wordt ijzersterk gedaan. Effecten op de vocalen zorgen daarna dat er te veel gebeurt, wat zorgt voor een enigsinds chaotische en vooral duidelijke verharding van het nummer. De gitaarsolo en clean vocals brengen de structuur en melodie terug. Er gebeurt eigenlijk te veel, dat maakt het erg druk voor de luisteraar en geeft je het gevoel dat het ook twee verschillende nummers hadden kunnen zijn.

‘The Answer’ voelt wat braaf aan. Gelukkig wordt dit opgevolgd door ‘Terrorist’ wat meer energiek is. Met freacky vocalen en een stevig tempo wordt een toffe agressieve vibe neergezet. Sterke riffs dragen de clean vocals. Het nummer is net als ‘The Answer’ iets eenzijdiger en dat lijkt te werken in de overgangen.

‘Lost Cause’ is eerder uitgebracht als single. Het is de afsluiter van het album en daarmee de gelegenheid om nog één keer alles eruit te persen. Het gevolg een druk nummer. Het begint met een grappige intro, vol melodie. De opbouw met de nadruk op clean vocals is prima. Het refrein is vol, met nadruk op hoge en midde tonen, hierdoor vallen er ook elementen weg in het drukke geluid. Halverwege wordt het plost een stuk harder, met veel agressie in de gekozen riffs en de vocalen. Het effect op de vocalen tijdens ‘System Fail’ had niet gehoeven, dat horen we zo ook wel! Dan ook nog een gitaarsolo, en een rustige outro.

Misschien was het mixen van stijlen in het verleden, de specialiteit. Zelfs kenmerkend voor Novelist FR, maar zoals afsluiter ‘Lost Cause’ bevestigd, hoeft het niet altijd. Less is More. Nu staan er op het album ook een aantal momenten die wel heel “Less” zijn, zoals: ‘Mae’, ‘Colas’ ‘Eerre’, ‘Rest’ en ‘Bias’ wat mooie melodieuze stukjes zijn, maar niet meer dan albumvullers. Om dit nou al als tweede nummer te doen…. Had dan nog een extra nummer geschreven.
Is ‘Déja Vu’ dan binnen het genre wel geslaagd? Het is een gedegen metalcore album. Er wordt nog gezocht om de bekende melodie van Novelist FR terug te laten komen in de nummers zonder afbraak te doen aan het geheel, zo lijkt het althans. Kortom een redelijke poging maar nog niet op het niveau van wat we mogen verwachten.

01. Smoke Signals
02. Mae
03. Heretic