Nordic Union - Animalistic | CD

Manfred Werger |  29 juli 2022

Ha…”The man, the legend”….Ronnie Atkins, weer een album van deze kanjer! Na 40 jaar Pretty Maids, zijn tweede soloschijf die onlangs het licht zag, en na de terugkerende longkanker diagnose (stage 4) die hem een jaar geleden een karrenvracht aan medicatie en 33 bestralingen later overviel. Samen met Erik Martensson van W.E.T. en Eclipse en enkele muzikale vrienden formeerde Atkins Nordic Union in 2016, ‘Animalistic’ is de derde plaat van dit project. Frontiers Music Srl. brengt deze schijf in augustus uit.

De hernieuwde koppeling van Martensson aan Atkins is geen nieuwe zet. De twee vorige schijven van Nordic Union oogsten veel lof én om het schrijven van nummers, het inspelen, de productie, het mixen, het masteren én het toeren hoeft Ronnie zich niet druk te maken. Erik Martensson componeerde de nummers en droeg de zorgen voor de techniek achter ‘Animalistic‘. Nordic Union blijft een project, Atkins is niet in staat om met zijn ziekte nu de podia op te gaan.

Het duo kreeg wel wat hulp bij het inspelen van het materiaal: Fredrik Folkare van Unleashed en Dead Kosmonaut speelde weer de meeste gitaren in. Ook Thomas Larsson (bekend van Baltimoore, Yeah Bop Station en van de Glenn Hughes band uit de jaren ’90) is met zijn vloeiende, mooie spel te horen op de wat ingetogen tracks (‘Scream’, ‘Riot’ en ‘Last Man Alive’). Henrik Eriksson zorgt voor de stugge, stevige drumsound.

Net als bij de eerste twee schijven is balans tussen Pretty Maids muziek en de Europese, melodieuze metal van Eclipse dik in orde. Je weet wat je kunt verwachten en Atkins en Martensson maken dat volledig waar. De dikke, open productie van Martensson biedt ook ruimte voor de twee vocalisten en dat levert vuurwerk op: Atkins laat horen dat zijn “blaze of glory” nog niet over is, bijtend, ruig, gevoelig in de wat rustigere nummers en behoorlijk

gecontroleerd. Martensson klinkt wat ruiger en “screamy” dan op de melodieuze schijven van zijn bandjes, gastoptredens bij collega musici en projecten.

‘On This Day I Fight’ knalt uit de boxen met zijn Hammerfall – en Masterplan-achtige thema’s en het vingervlugge gitaarwerk. ‘In Every Waking Hour‘ heeft een lekker ritme en de gitaren doen denken aan ‘Dream Evil’. ‘If I Could Fly‘ is een Eclipse-referentie met Atkins, die tegen de pompeuze keyboards en gitaren opbokst. ‘Riot’ is een hele mooie ballad, een moody track met persoonlijke lyrics én een korte prachtsolo van Thomas Larsson.

‘This Means War’ is lekker stevig met een vol refrein: “what lies ahead, is the moment of truth” zingt Atkins treffend. ‘Scream‘ doet denken aan Degreed, met een hoofdrol voor Atkins en Larsson. De titelsong daaropvolgend is vrij commercieel, in de richting van de Eclipse-songs, waarop Fredrik Folkare volledig los gaat op gitaar.

‘Wildfire‘ ademt de sfeer van Skid Row en ‘Shot In The Dark‘ kent schitterende thema’s en een open, herkenbaar refrein. ‘Last Man Alive‘ is een heavy midtempo ballad met puik gitaarwerk in de stijl van Kee Marchello. ‘King For A Day‘ is Eclipse-achtig, dikke refreinen, drukke en volle instrumentatie en die solo, weergaloos! Wat een eindstuk!

Wow, 44 minuten en 35 seconden ‘Animalistic‘: Heavy, overdonderend, wél herkenbaar, dik en vol aangezet, waarbij de productie teveel gericht is op het totaalbeeld. Sterkte tracks, prettig luisteren naar de “Pretty Maids voice” en zijn melodieuze rockmakkers. Respect voor deze Ronnie Atkins en de hoop dat hij nog een tijdje in ons midden blijft. Ik zet ’Red, Hot and Heavy’ nog even op, de debuutschijf van Atkins met Pretty Maids uit 1984. Wát een sterrenplaat!

01 On This Day I Fight 3:01
02 In Every Waking Hour 3:27
03 If I Could Fly 3:45