Nocturnal - Serpent Death | CD

Erik van Dijk | 3 juli 2021

De Duitse thrash metal band Nocturnal is ontstaan in 2000 en bracht tot op heden drie full-lengths, een handvol EP’s en een flink aantal splits uit. De band rond oprichtend bandlid Daniel “Avenger” Cichos brengt thrash metal met een zwart randje en 7 jaar naar het verschijnen van het derde album ‘Storming Evil’ verschijnt op 27 augustus het album ‘Serpent Death’ via Dying Victims Productions.

Ten opzichte van het vorige album, dat stamt uit 2014, heeft gitarist Avenger de complete line-up vervangen. Sinds 2016 is Pino Hecker de zanger, en bassist Florian en drummer John Berry werden in 2018 gerekruteerd. Voor de muziek maakt het allemaal niet zo veel uit, Avenger blijft met zijn Nocturnal op het gebaande pad. Opener ‘Black Ritual Tower’ is desalniettemin een opmerkelijk nummer. Behalve de duur, 8 minuten, opent het nummer melodisch met gitaarwerk. een paar oerkreten openen na een minuut het nummer echt en het tempo gaat omhoog. Een lekker en snel thrash metal nummer met zwartgallige vocalen van Invoker zorgen voor een fijne melodische opener.

‘…from Terminal Death’ tapt uit een ander vaatje. Het tempo ligt aanzienlijk hoger en het is Invoker die met zijn smerig overslaande vocalen de aandacht trekt. Met snel gitaarwerk en beukende drums is dit een nummer dat perfect in het straatje past van Nocturnal. ‘Beneath A Steel Sky’ is ook zo’n snel en agressief nummer, al is het met iets meer dan 2 minuten op de klok wel wat kort. ‘Faceless Mercenaries’ is ook weer een prima beuker op tempo, al is het melodische gitaarwerk van Avenger hier weer prominenter aanwezig. Net wanneer je denkt “het tempo kan niet hoger” komt Nocturnal met ‘Bleeding Heaven’. Een wat simpele riff met punk invloeden wordt door je strot geduwd. Invoker voert net als de instrumentisten het tempo lekker op.

De originaliteitsprijs zal Nocturnal niet winnen, maar er is niemand die daarom zal malen. De lekkere rauwe thrash metal songs hebben kop en staart en klinken meer dan vermakelijk. Zo af en toe klinkt een nummer wat genuanceerder en geeft Avenger zichzelf meer de ruimte en horen we melodisch gitaarwerk. Zoals bijvoorbeeld in de nummers ‘Damnator’s Hand’, het wat tragere ‘Circle of Thirteen’ en ‘Suppressive Fire’, niet geheel vreemd dat dit ook de wat langere nummers op het album zijn. Met ‘Void Dweller’ en het afsluitende ‘The Iron Throne’ krijgen we weer fijn up-tempo beukers.

Nocturnal heeft met ‘Serpent Death’ weer een lekker ongecompliceerd album geproduceerd. De nieuwe bandleden van Avenger lopen keurig in de pas, waarbij vocalist Invoker zich onderscheid en een puike prestatie levert.

01. Black Ritual Tower 08:01
02. …from Terminal Death 03:40
03. Beneath A Steel Sky 02:17