Nocturnal Graves - An Outlaw’s Stand | CD

Erik van Dijk | 19 december 2021

Het Australische Nocturnal Graves is een gevestigde naam in de underground metal scene. De band uit Melbourne is ontstaan in 2004 en bracht inmiddels drie langspelers en evenzoveel EP’s uit en werkt toe naar de release van het vierde album. Dat album heeft de naam ‘An Outlaw’s Stand’ meegekregen en verschijnt op 7 januari via Season of Mist Underground Activists.

Nocturnal Graves is het geesteskind van multi-instrumentalist Jarro Raphael, die in dit project door het leven gaat als Nuclear Exterminator. Raphael wordt op de nieuwe plaat bijgestaan door de gitaristen Paul Lang (Decaylust) en Ian Gray (Shrapnel) die langer aan de band verbonden zijn. Een nieuw gezicht is zanger R. Prain, voor wie ‘An Outlaw’s Stand’ het eerste album met de band is. Het nieuwe album telt acht nummers en duurt iets meer dan 36 minuten, is opgenomen in de I-HQ Recordings studio in Australië, waarbij Jarro Raphael voornamelijk verantwoordelijk is voor het product.

Het album opent met het nummer ‘Death to Pigs’, dat al eerder te beluisteren was. Een duister intro bouwt zich op, waarna drums de boel definitief in beweging zetten. Gillende gitaren over een sterk ritme brengen een snel nummer met tempowisselingen en agressieve vocalen. ‘Command For Conflict’ beukt voort met korte en repeterende gitaarriffs. De breaks zijn sterk en noodzakelijk voor de nodige variatie, want behoudens de solostukken is het verder rechttoe rechtaan rammen.

De ingrediënten die Nocturnal Graves gebruikt zijn onveranderd, de band pakt al jaren het beste uit de death, thrash en black metal genres. Overal het algemeen blazen de nummers in een hoog tempo voorbij, een uitzondering daarin is het nummer ‘Across the Acheron’ dat

aanmerkelijk trager is. Het nummers klinkt lekker lomp, met sterke tempowisselingen. ‘Law of the Blade’ is mijn favoriet, ook hier weer sterke tempowisselingen, maar vooral meer variatie in de vocalen, van brute death tot meer smerige black. Ook ‘Beyond the Flesh’ is weer zo’n smerig nummer waarbij de invloeden van black metal de boventoon voeren, een sterk nummer waarbij de vocalen wederom opvallend zijn.

Nocturnal Graves heeft met ‘An Outlaw’s Stand’ een sterk album in handen. Een fijn stukje extreme metal, laten we hopen dat deze band snel weer eens opduikt in Europa!

01. Death to Pigs 05:30
02. Command For Conflict 04:32