Nocturna - Daughters of the Night | CD

Mart Iriks | 3 januari 2022

Symphonic female metal bands schieten als paddenstoelen de grond uit. Het is echter moeilijk om aansluiting te vinden tussen de gevestigde namen. Het Italiaanse Nocturna zou hier echter weleens de uitzondering op de regel kunnen zijn.

We konden eind vorig jaar voor het eerst kennismaken met de band toen ze hun allereerste song ‘New Evil‘ lanceerden, inmiddels al bijna 1 miljoen keer bekeken op YouTube. De band is opgericht door Greta Cangelosi (Grace Darkling) en de sopraan Rehn Stillnight. Beide dames staan afgebeeld op de prachtige cover van hun debuutalbum ‘Daughters of the Night‘, welke zal verschijnen via Scarlet Records.

Na het instrumentale intro is het ‘New Evil‘ dat uit de speakers knalt, gevolgd door de titeltrack van het album dat eveneens op diverse media online gezet is. De nummers zitten goed in elkaar met fantastisch gitaarwerk, dito drums en er wordt subliem gezongen door de eerder genoemde dames. Veel van de nummers zijn mede geschreven door Federico Mondelli , de toetsenist/gitarist van Frozen Crown , die tevens verantwoordelijk was voor het artwork. Het is dan ook niet vreemd dat Nocturna enige gelijkenis daarmee vertoond.

Maar altijd weet Nocturna een eigen geluid te geven aan de nummers. Met het prachtige ‘Sea of Fire’, dat heel ingetogen klinkt nemen ze even gas terug, om direct daarna weer te vlammen met ‘Blood of Heaven’. Het instrumentale ‘Nocturnal Whispers‘ is eigenlijk een overbodig nummer op dit album dat met een speeltijd van 38 minuten zeker niet te lang is. Er wordt echter in stijl afgesloten met ‘The Trickster‘.

Het is knap hoe Nocturna op ‘ Daughters of the Night ‘ een mix weet te vinden tussen gotische symfonische power metal en intense piano georiënteerde ballads. Ze hebben meteen hun visitekaartje afgegeven met dit debuutalbum. Een glorieuze toekomst lijkt voor hen weggelegd.

01. Spectral Ruins
02. New Evil
03. Daughters Of The Night