Nile - Vile Nilotic Rites | CD

Nick de Vet | 1 november 2019

Death metal, samples vol Egyptische instrumenten en spreuken gaan prima samen. Zo dacht meesterbrein Karl Sanders halverwege jaren ’90. Nile uit Greenville, South Carolina (USA) maakte toen furore met debuutplaat ‘Catacombs of Nephren Ka’, dit blijft een mijlpaal binnen het genre. Nu ruim 20 jaar verder is daar dan schijfje nummer 9: ‘Vile Nilotic Rites’ dat deze maand wordt uitgebracht door Nuclear Blast Records.

VССr het schrijven van deze plaat is het een en ander veranderd binnen de band. Gitarist Dallas Toler-Wades heeft na 17 jaar de band verlaten en is vervangen door Brian Kingsland. Ook is bassist Brad Parris eindelijk een volwaardig lid geworden. De nieuwe plaat is een collectief product geworden. Zo heeft iedereen zijn eigen inbreng. De muzikanten zijn ver gegaan in het schrijfproces. Net zo lang proberen tot dat alles klopte. Er is een jaar lang in de Serpent Headed studio van Karl Sanders gewerkt, terwijl drummer George Kollias vanuit zijn studio in Athene drumpartijen aanleverde.

Hoe klinkt de nieuwe Nile nou eigenlijk? Per album wordt de lat hoger gelegd. Brute, snelle en vooral technische death metal. Deze elementen zijn ook weer aanwezig, maar vooral de sfeerelementen die zo typerend waren voor Nile zijn weer terug. Het meesterlijke bijna 9 minuten durende ‘Seven Horns of War’ is hier het beste voorbeeld van, en meteen het hoogtepunt. De titeltrack laat het tegenovergestelde horen, midtempo en rollende dubbele bas passages. Extreme metal maken is zo moeilijk niet, maar aantrekkelijk en catchy nummers schrijven is wel een vak apart. Met ‘Snake Pit Mating Frenzy’ leveren Karl Sanders en co het bewijs. Het raast door met een pakkend refrein en gitaarlijn. De ⌠old school feeling■ komt hier sterk om de hoek kijken. ‘The Imperishable Stars Are Sickened is een knappe compositie vol tempowisselingen, wat meteen een ander kenmerk is. Rustpunt in alles is ‘Thus Sayeth the Parasites of the Mind’, een sample vol Egyptische oudheid.

Nile anno 2019 klinkt woest, fris en vooral vol energie. De vernieuwde line up heeft zeker positief uitgepakt. De wisselwerking tussen de 3 vocalisten Sanders, Parris en Kingsland is indrukwekkend en George Kollias heeft weer een aantal briljante drumpartijen bedacht. Qua sound doet het nieuwe werk sterk denken aan ‘Catacombs’, ‘In their darkened shrines’ en ‘Annihilation of the Wicked’, maar dan met een fantastische hedendaagse productie. Back to the roots!

01. Long Shadows Of Dread
02. The Oxford Handbooks Of Savage Genocidal Warfare
03. Vile Nilotic Rites