Nick Fury – Full Speed Ahead | CD

Erik van Dijk |  5 juni 2022

De naam Nick Fury zal de meeste metalheads niet veel zeggen, liefhebbers van heavy metal van de oude school doen er goed aan door te lezen. Nick Fury was een band, aanvankelijk ontstaan eind jaren 70 als Earthshaker, uit Kenosha, Wisconsin. De band is nooit de demo fase doorgekomen en inmiddels gestopt, maar dat heeft Headbangers Records / Big Bad Wolf Records er niet van weerhouden om de band alsnog in het zonnetje te zetten en zo verscheen eerder dit jaar de compilatie CD ‘Full Speed Ahead’.

Nick Fury was actief in de begin jaren 80 en de nummers op deze compilatie zijn allen opgenomen in 1984. Wat we hier voorgeschoteld krijgen is een mix van snelle heavy metal en hardrock op de bekende Amerikaanse leest. Muzikaal zit het allemaal goed in elkaar en de vocalen zijn lekker en een beetje rauw. Vooruitlopend op de eindconclusie; eigenlijk is het vreemd dat deze band nooit is opgepakt in de jaren 80, de LP had zich dan zeker in mijn platenkast bevonden hebben tussen die van bands als Tyrant en Savage Grace.

Het album opent met de lekkere up tempo heavy rockers ‘Time Is Right’ en ‘In Rock We Trust’ en eigenlijk ben ik al meteen onder de indruk. Sterke composities met sterke vocalen van Dave Lawson en gitaarsolo’s van Mark Thomas. Met de nummers ‘Shadows Of Heartache’, ‘Reason To Rock’ en ‘Do It Till We Can’t Walk‘ gaat het tempo wat omlaag en krijgen we typische Amerikaanse rockers te verteren. Deze nummers zijn niet zo aansprekend als de twee voorgangers, maar stellen niet teleur. Het is meer dertien in een dozijn en getuigen niet van originaliteit, de gitaarsolo met name in ‘Do It Till We Can’t Walk‘ is sterk.

‘Full Speed Ahead’ wordt door Nick Fury letterlijk opgevat en wat een heerlijk nummer is dat. Het tempo ligt hoog, de vocalen zijn net iets rauwer en ik kan deze song meteen tot mijn favoriet bombarderen. Dit nummer smaakt naar meer, is anno 2022 nog steeds relevant!

Met ‘Whiskey’ en ‘Ready Aim Fire‘ krijgen we meer van dit soort knallers, heerlijk up tempo, hier wordt een mens vrolijk van. ‘Take It On The Run’ en het afsluitende ‘Can’t Fight The Night’ zijn een tempo lager maar toveren nog steeds een glimlach op mijn gezicht.

De compilatie CD ‘Full Speed Ahead’ van Nick Fury is anno 2022 nog steeds relevant. Heerlijke heavy metal dat eigenlijk een vervolg had verdiend. Luister nog even naar het YouTube nummer en kom zelf tot de conclusie dat deze CD te leuk is om te laten liggen.

01. Time Is Right 04:06
02. In Rock We Trust 04:12
03. Shadows Of Heartache 04:47