Nervosa - Perpetual Chaos | CD

Erik van Dijk | 25 januari 2021

Het van oorsprong Braziliaanse Nervosa is ontstaan in 2010 en bracht tot op heden drie albums uit. De thrash/death metal band bracht op 22 januari het vierde album ‘Perpetual Chaos’ uit via Napalm Records. Gitariste Prika Amaral heeft hiervoor in 2020 schoon schip gemaakt en heeft een volledig nieuw trio aangesteld met bassiste Mia Wallace (o.a. ex-Abbath), zangeres Diva Satanica en drumster Eleni Nota.

Behalve dat gitariste Prika Amaral het tweetal Fernanda Lira en Luana Dametto heeft vervangen, wordt meteen ook duidelijk dat Nervosa niet langer als trio door het leven gaat. Daarnaast is het Braziliaanse karakter van de band verdwenen, daar het drietal nieuwe muzikanten allen uit Europa afkomstig is. Qua ingestroomde ervaring hoeft Prika zicht geen zorgen te maken, met name Mia Wallace heeft de nodige internationale ervaring en ook de twee andere nieuwe gezichten zijn geen vreemden meer in de muziekwereld. Het nieuwe album telt maar liefst 13 nieuwe nummers en heeft een totale speeltijd van 44 minuten, waaruit we kunnen concluderen dat het concept niet is veranderd.

Het album opent met het nummer ‘Venomous’ en dit is een lekker snelle thrasher, waarbij het gif voornamelijk in de vocalen van Diva Satanica zit. Een solide riff en een aangename solo geven een eerste indruk van Nervosa, waarbij de vocalen onverminderd smerig zijn, en dit geldt ook voor de achtergrond vocalen van Prika. ‘Guided by Evil’ wordt rustig opgebouwd met een intro, maar al snel gaat het tempo weer om hoog. Het nummer kent verschillende tempowisselingen waardoor er iets van nuance ontstaat. Het nummer ‘People of the Abyss’ opent furieus, maar hier met name rond de refreinen en het solo gedeelte de nodige rustpunten. Het nummer eindigt zo snel als het begon: op volle snelheid.

Met het titelnummer ‘Perpetual Chaos’ gaat het tempo wat omlaag en krijgen we een meer groovende sound voorgeschoteld, de vocalen blijven immens smerig en hoewel er goed gespeeld wordt met tempo’s in het nummer, gaat het gaspedaal niet meer volledig in en dat is goed voor de afwisseling. Die trend wordt doorgezet met nummers als ‘Kings of Domination’ en het heerlijke ‘Blood Eagle’, waar we tussenduur worden verrast met het lekkere op punk gestoelde ‘Time to Fight’. Nervosa ramt lekker door met typerende death / thrash metal songs waarbij het afsluitende ‘Under Ruins’ zo’n beetje alles in zich heeft wat deze vier dames te bieden hebben. ‘Perpetual Chaos’ is een sterk album met dito productie van Martin Furia.

1. Venomous
2. Guided by Evil
3. People of the Abyss