Negative Plane - The Pact... | CD

Wouter Hommel | 7 december 2022

Als je na eenentwintig jaar pas met je derde langspeler komt, dan is dat best opmerkelijk te noemen. Ben je dan lui, perfectionistisch, of allebei? Het gros van de metalbands brengt immers gemiddeld eens in de twee jaar een plaat uit… Afijn, feit is dat de lawine aan releases sinds de pandemie nog meer mest heeft opgeleverd, met als gevolg harder graven naar die ene parel.

Deze parel vond ik begin mei met de naam ‘The Pact…’ van het Amerikaanse Negative Plane. Hoewel ik bekend was met hun muziek, kon het voorgaande werk ‘Et in Saecula Seculorum’ (2006) en ‘Stained Glass Revelations’ (2011) mij niet bekoren, terwijl het met hun nieuwste werk meteen na de eerste luisterbeurt raak was. Misschien doordat de memorabele/originele black heavy metal riffs prominenter in de mix liggen dan voorheen?

Onveranderd is het met reverb overgoten geblaf van oprichter/gitarist/vocalist Nameless Void. In bijna een uur vertelt hij bezeten het op faustiaans verbond gebaseerde verhaal over een architect die met behulp van de duivel zijn levenswerk realiseert: een kathedraal. De muziek volgt in zeven hoofdstukken onlosmakelijk het narratief, welke je mee kunt lezen in het libretto van de dubbelelpee (of het boekje van de cd). Deze wordt overigens gecompleteerd met oogstrelende illustraties van Ben Harff en dito layout en hoesontwerp van de hand van Annie Giroux (Cauchemar).

Werkelijk alles klopt aan deze creatie en het is een feest der herkenning die vooral in de details verstopt zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de knipogen naar oude Voivod-riffs in “The Other Door” en de Master’s Hammer-pauken in “Three Turns to the West”, of de wat meer voor de hand liggende Mercyful Fate/King Diamond-raakvlakken in de verhalende compositie van “Even the Devil Goes to Church”.

Het moge duidelijk zijn: van ‘The Pact…’ gaat mijn bloed sneller stromen. Iedere keer weer. Daarnaast heb ik geen data van Spotify of Last.fm nodig om te stellen dat dit mijn meest geluisterde plaat van het afgelopen jaar is. Een sinister hoorspel waar Nameless Void en drummer Bestial Devotion met behulp van ritmegitarist Diabolic Gulgalta en bassist Thammuz een klein decennium over deden, maar zich dubbel en dwars uitbetaald. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat dit eveneens mijn album van 2022 is. Zó goed!

01. A Work to Stand a Thousand Years 10:04
02. Poison and the Crucifix 08:16
03. Three Turns to the West 08:34