Necrophobic - In the Twilight Grey | CD

Erik van Dijk |  1 maart 2024

De Zweedse black / death metal band Necrophobic is al ruim dertig jaar actief en brengt komende maand het tiende album uit. De band rond drummer Joakim Sterner brengt al jaren lang kwalitatief sterke muziek en ik ben dan ook benieuwd naar wat de band ons nu brengt. ‘In the Twilight Grey’ verschijnt op 15 maart via Century Media Records.

Bassist Tobias Cristiansson (o.a. Darkened, ex-Dismember, ex-Grave) is de nieuwkomer, waar het gitaristen duo Sebastian Ramstedt en Johan Bergeback sinds 2016 weer teruggekomen zijn op het oude nest. Zanger Anders Strokirk maakt de line-up compleet, hij keerde al in 2014 terg bij Necrophobic. ‘In the Twilight Grey’ telt tien nummers, waar producer en oudgediende Fredrik Folkare verantwoordelijk was voor Mixing & Mastering. Jens Rydén is verantwoordelijk voor het klassieke artwork.

Het album opent met ‘Grace of the Past’ met melodisch gitaarwerk en stuift daarna weg op een hoog tempo. Het terugkerende melodische maakt het nummer aantrekkelijk, gesteund door de sterke vocalen van Strokirk en de solo’s. De opening van ‘Clavis Inferni’ is voor Joakim Sterner, waarna er een soortgelijk ritueel volgt. Sterner zal zijn handen dichtknijpen met Sebastian Ramstedt en Bergebäck terug in de band. Klasbakken in het genre. ‘As Stars Collide’ brengt wat nuance in het brute geweld. Het nummer is trager en vooral theatraler en ook dat past Necrophobic.

Met ‘Stormcrow’ is wederom een bruut snelle kraker. Zwartgallig en compromisloos, waar een wat rustiger tussenstuk toch nog iets van nuance brengt om vervolgens weer vol gas te geven naar het einde.

‘Shadows of the Brightest Night’ is met zevenen halve minuut één van de langere nummers. Het is niet een nummer dat me direct pakt, de riffs zijn wat uitgesponnen en herhaling is troef. Wat dat aan gaat zijn nummers als ‘Mirrors of a Thousand Lakes’  en ‘Cast in Stone’ stukken interessanter en dit komt voor een groot deel door de inbreng van het gitaristen duo. ‘Nordanvind’ is het tweede rustpuntje en is vermakelijk, waar het titelnummer met bijna acht minuten op de klok alles in zich heeft.

Necrophobic brengt met ‘In the Twilight Grey’ een zeer vermakelijk album. Bruut en melodisch, met hoogstaand gitaarwerk. Een aanrader voor liefhebbers van de band. Het album is naast digitaal verkrijgbaar op cd, en twee kleuren vinyl.

01. Grace of the Past 05:01
02. Clavis Inferni 04:34
03. As Stars Collide 05:12