Necronomicon - The Final Chapter | CD

Erik van Dijk | 24 februari 2021

De Duitse thrash metal band Necronomicon bestaat al sinds 1984 en bracht inmiddels al negen albums uit, maar heeft zich nooit echt los kunnen maken van de underground scene. De band rond het enige originele bandlid Volker “Freddy” Fredrich brengt op 26 maart een nieuw album genaamd ‘The Final Chapter’ en dit album verschijnt net als het voorgaande via El Puerto Records.

Ten opzichte van het voorgaande album ‘Unleashed Bastards’, dat in 2018 het levenslicht zag, zijn er twee wijzigingen in de line up. Als eerste is daar drummer Rik Charron die we o.a. kennen van het Canadese Exciter (1996-2014) en de andere nieuweling is de Amerikaanse gitarist Glen Shannon. Dat Necronomicon zich niet heeft weten te onderscheiden van de grote aanwas in de jaren ’80 is geen wonder, muzikaal stond één en ander nog in de kinderschoenen en stond de band in de schaduw van andere Duitse thrash bands als Kreator, Sodom en Destruction. Door de jaren heen werd er gewerkt aan een eigen geluid en wanneer je naar het laatste album ‘Unleashed Bastards’ luistert dan kun je alleen maar beamen dat de band gegroeid is.

Was als eerste opvalt wanneer we naar ‘The Final Chapter’ luisteren is de mooie volle productie en dito mix. Daarnaast zijn de nieuwe gitarist Glen Shannon en drummer Rik Charron een aanwinst in het vernieuwde Necronomicon. Het album telt 12 nummers en opent met ‘I Am the Violence’. Het nummer beukt er lekker op los net sterke drums, ik knap af op het refrein en met name de vele herhalingen en het nummer is wat mij betreft dan ook een valse start. Titelnummer ‘The Final Chapter’ is een beduidend sterker nummer met sterk gitaarwerk en een dito solo. Met ‘Wall of Pain’ gaat het tempo wat naar beneden en wordt de compositie sterker en gevarieerder en met name gitarist Glen Shannon laat hier zijn kunnen horen.

Het gesproken intro van ‘Purgatory’ kan mij gestolen worden, maar het nummer dat volgt spreekt mij des te meer aan. We worden wat meer invloeden van power metal en de vocalen van Freddy zijn minder rauw en klinken sterker dan op de voorgaande songs. ‘Purgatory’ was misschien qua titel een knipoog naar Iron Maiden, de openende gitaarriff van ‘Burning The Fury’ en bij ‘Spilling Blood’ in het algemeen is Iron Maiden de duidelijke onderlegger voor de nummers. Dit houdt overigens niet in dat de nummers niet te pruimen zijn, sterker, het zijn zeer vermakelijke nummers.

Nummers als ‘Selling Nightmares’, ‘World on Fire’ en ‘The Devil’s Tears’ zijn fijne heavy thrash songs, sterke composities met goed gitaarwerk, dit met de goede vocalen van Freddy maken het succes. De rauwheid van eerdere albums heeft plaatsgemaakt voor een meer power thrash mix en dit experiment pakt goed uit. ‘Me Against You’ en het afsluitende ‘The Stormreaper’ zijn weer lekkere melodische thrashers. Necronomicon weet met het tiende album ‘The Final Chapter’ een sterk thrash album af te leveren met onmiskenbare invloeden uit het power metal genre en dit geheel werkt.

1. I Am The Violence
2. The Final Chapter
3. Wall of Pain