Napalm Death - Resentment Is Always Seismic - A Final Throw of Throes | EP

Koos van Marle | 24 februari 2022

Als je denkt: Hé, weer een plaat van Napalm Death? Dan heb je een beetje gelijk en een beetje ongelijk. We weten dat de heren uit Birmingham graag en veel opnemen, en ja, dan houdt je dus wel eens wat over. Zo is ‘Resentment is Resentment Is Always Seismic – A Final Throw of Throes’ een soort toetje bij het eind 2020 verschenen ‘Throes of Joy in the Jaws of Defeatism’. Qua lengte moet je denken aan een EP, alhoewel de titel dat niet direct doet vermoeden.

We krijgen acht nummers voorgeschoteld die zijn overgebleven uit de opnamesessies van ‘Throes of Joy in the Jaws of Defeatism’. Het enige waaraan je het zou kunnen horen is dat het stilistisch alle kanten opgaat, en we hebben hier dus eerder te maken met een gemengd toetje dan met kliekjesdag. Niks smakeloos of over de datum, maar je restje Thai van het weekend met een kop erwtensoep van gisteren en nog een omeletje omdat het anders niet genoeg is.

We krijgen 2 covers te horen, van Bad Brains en van SLAB!. Die eerste, ‘Don`t Need it’, past qua punk natuurlijk perfect in het straatje van Napalm Death, maar de experimenteerdrift komt bij ‘People Pie’ weer tevoorschijn. Barney lijkt iets te doen wat op rap lijkt, en er komt nog een refrein met vrouwelijke vocalen voorbij. Deze industriële funky metal werkt vreemd genoeg wel. Ook ‘Resentment Always Simmers’ sluit hierbij aan, met zijn langzame en slepende en licht industriële tint. ‘Resentment is Always Seismic’ is de ‘Dark Sky Burial’ remix (project van Shane Embury) van het voorgaande nummer, wat nog vreemde en meer richting soundscape drukt.

Is er dan niks over van de ouderwetse Napalm Death? Ietsje meer grind, ietsje minder experiment? Zeker! De andere 4 nummers zijn gewoon lekker ouderwetse Napalm Death nummers, die gierend en grindend uit de bocht vliegen. Beste nummer hiervan is in mijn ogen ‘By Proxy’, dat niet misstaan had op ‘Smear Campaign’. Als je dus houdt van restjes en niet bang bent om wat smaken te mixen: prima EP dit.

01. Narcissus 03:08
02. Resentment Always Simmers 04:16
03. By Proxy 02:22