Munroe’s Thunder - The Black Watch | CD

Erik van Dijk | 5 november 2022

Ronny Munroe kennen we natuurlijk van zijn periodes bij Metal Chuch waarmee hij vier albums opnam. Verder bracht hij solo nog eens een drietal albums uit en is hij sinds 2022 de zanger van Vicious Rumors. Sinds 2015 bestaat de band Munroe’s Thunder en op 11 november verschijnt het debuut album ‘The Black Watch’ via RFL Records.

Bij Munroe’s Thunder maakt Ronny Munroe wederom gebruik van gitarist / bassist David Mark Pearce, met wie hij ook de nummers voor dit album schreef. Verder zien gitarist Justin Zych (o.a. Zephaniah, Viking), achter de drums vinden we BJ Zampa (o.a. Dokken, ex- Wayne) en Oliver Wakeman, verantwoordelijk voor de keyboards, maakt het vijftal compleet. Muzikaal zit Munroe’s Thunder in de heavy / power metal hoek en tekstueel staat ‘The Black Watch’ in het teken van koningin Mary Stuart. Het verhaal vertelt van duisternis, verraad en moed tijdens het bewind van een van meest erkende koninginnen uit de geschiedenis, Mary Queen Of Scots. Uiteindelijk werd zij in 1587 onthoofd als een rooms-katholieke bedreiging voor de Engelse troon.

Na het intro ‘Battle Cry’ knalt Munroe’s Thunder uit de startblokken met titelnummer ‘The Black Watch’. Een stevig heavy nummer met ruim zeven minuten op de klok. De vocalen van Ronny Munroe zijn nog steeds ijzersterk en ook muzikaal is het hier genieten. Bij ‘Awaken The Fire’ en ‘Gray Hall’ ligt het tempo wat lager. Sterke riffs en solo’s en de niet overheersende inzet van de keyboards leveren pakkende nummers op die heerlijk wegluisteren. ‘Babbington Mary’ is een epische ballad die met name in de refreinen de nodige pit laat horen door de sterke vocalen. Het gitaarwerk dat veelal akoestisch is klinkt verzorgd en de goede solo maakt het nummer af.

‘Brace For The Night’ s weer een fijne heavy rocker waar de drums van BJ Zampa heerlijk beuken en opvallen. ‘Dead Mans War’ kent wat prominentere keybords en kent verschillende wendingen, waar het up-tempo gedeelte het meest tot de verbeelding spreekt en zelfs een beetje aan Iron Maiden doet denken. Met het korte intermezzo ‘Falkirk’ en het navolgende ‘Thirty Years War’ raken Ronny Munroe c.s. mij toch een beetje kwijt. De ingrediënten als vocalen en het gitaar -en solowerk zijn nog steeds op volle oorlogssterkte maar het geheel klinkt mij net wat te zoetsappig. Met ‘Echoes Of The Dead’ krijgen we weer een lekker heavy nummer en dat was ook wel weer even nodig. Het afsluitende ‘The Executioner’ kent een verhalende lijn waar de nadruk ligt op de vocalen en de gitaarsolo’s.

Ronny Munroe heeft met zijn Munroe’s Thunder een overwegend sterk album afgeleverd. Muzikaal zit één en ander goed in elkaar, keyboards zijn niet te prominent aanwezig (ik ben op respectabele leeftijd en hou nu eenmaal van snarenmuziek) en vocaal staat er nog steeds geen maat op Ronny Munroe. Een welkome aanvulling in de platen collectie van heavy / power metal liefhebbers.

01. Battle Cry 00:21
02. The Black Watch 07:10
03. Awaken The Fire 04:56