Mosh-Pit Justice - The Fifth of Doom | CD

Erik van Dijk | 14 augustus 2020

Mosh-Pit Justice is een Bulgaarse thrash metal band ontstaan in 2012. De band uit Burgas is bijzonder productief, zo verschenen er na de debuut EP ‘The Serpent’ uit 2012 tussen 2013 en 2019 maar liefst 4 full-lengths. Mosh-Pit Justice dendert door en op 14 augustus verschijnt het vijfde album ‘The Fifth of Doom’ via Pure Steel Records.

Mosh-Pit Justice is een trio waarbij Stanislav “Staffa” Vasilev zowel drums als gitaar voor zijn rekening neemt, Mariyan Georgiev is de bassist en Georgy “Peich” Peichev neemt de vocalen voor zijn rekening. De thrash metal die de band brengt heeft een beetje een power metal vibe door de vocalen van Peich, al zijn die vocalen niet altijd “spot on”. Het album opent met het nummer ‘Designed to Suffer’, een lekker thrash nummer met sterk gitaar en solowerk. De wat rauwe vocalen van Peich passen goed bij het nummer, waar de hoge uithalen het soms net niet helemaal hebben. ‘Voices Below’ en ‘Into the Light’ zijn lekkere up-tempo thrashers met sterk en melodisch gitaarwerk. De riffs hebben een power metal vibe, de vocalen zijn voor een groot deel passend, maar Peich zou meer moeten doseren met zijn hoge uithalen.

‘Down We Bleed’ is een nummer waar de mix tussen power en thrash goed naar voren komt en is een lekker nummer. De gitaarpartijen zijn goed verzorgt en de tempowisselingen zijn sterk gekozen. Bij het titelnummer ‘The Fifth of Doom’ krijgen we te maken met een traag nummer, de hoge vocalen zijn veelal buiten bereik of worden te lang aangehouden en dat drukt een flinke stempel op het nummer. ‘To Find Peace’ is weer een lekkere stevige thrasher en ook het afsluitende ‘My Transgressions’ is een nummer dat goed te pruimen is. Mosh-Pit Justice brengt met ‘The Fifth of Doom’ een muzikaal sterk album. Het is jammer dat Georgy “Peich” Peichev steeds de grenzen opzoekt met zijn hoge vocalen en er veelvuldig overheen gaat, dat drukt onnodig een negatief stempel op de plaat.

01. Designed to Suffer
02. Destined to Row
03. Voices Below