Mörk Gryning - Hinsides vrede | CD

Erik van Dijk | 23 oktober 2020

Het Zweedse Mörk Gryning is oorspronkelijk ontstaan in 1993 en stopte in 2005 nadat de band het vijfde album had uitgebracht. De band uit Stockholm trok de stekker er uit in verband met de vermeende desinteresse in extreme metal. Sinds 2016 is de band weer actief en op 23 oktober verschijnt het zesde album ‘Hinsides vrede’ via Season of Mist.

Mörk Gryning bevindt zich in de melodische black metal scene en in vergelijking met dat wat de band eerder gebracht heeft zijn de rauwe randjes er wat vanaf, dit in vergelijking met het debuut ‘Tusen år har gått…’ tot met het laatste gelijknamige album uit 2005. De heren Jonas Berndt aka Goth Gorgon en Peter Nagy-Eklöf aka Draakh Kimera zijn de mannen van het eerste uur, de overige bandleden zijn later ingestroomd, maar zijn al wel betrokken geweest in de band voor 2005.

Wat we hier voorgeschoteld krijgen is black metal, soms in de donkerste vorm, dan weer met melodisch gitaarwerk en hier en daar wat theatraal. Na het intro knalt de band uit de startblokken met ‘Fältherren’ met sterk en snel drumwerk en melodische gitaren die voor de subtiliteit zorgen. Tussen door wordt er getemporiseerd, waarna we weer volgas gaan en een knap en aantrekkelijk nummer horen. Mörk Gryning knalt lekker door en het is met name drummer Carl-Gustaf Bäckström die weet te imponeren. ‘Infernal’ is zo’n nummer wat theateraal aan doet en vrij toegankelijk klinkt, de gitaar partijen zijn sterk en de gitaar solo sterk en passend.

Opvallend sterke ritmische nummers als ‘A Glimpse of the Sky’ weten te verassen met afwisselende vocalen, waarbij de clean gezongen stukken niet ontbreken. Toch, net wanneer je

denkt: “het wordt nu wel wat erg zoetsappig”, komt er met ‘Without Crown’, tussen de gematigde stukken, weer wat meer rauwe agressie en dat heb ik wel een beetje gemist. ‘Black Spirit’ begint wat tam, maar dat verandert snel al zijn de refreinen net wat te gelikt naar mijn bescheiden mening. Desalniettemin heeft Mörk Gryning met ‘Hinsides vrede’ een verdienstelijk comeback album gebracht, zoals gezegd is de rauwheid van welleer grotendeels verdwenen, maar dit wordt gecompenseerd met stuk sterke song writing.

01. The Depths of Chinnereth 01:00
02. Fältherren 03:36
03. Existence in a Dream 03:12