Morbid Saint - Swallowed by Hell | CD

Alex Thrasher | 15 januari 2024

Wanneer een band na een lange periode (zeg 15 – 20 jaar of meer) weer een nieuw album uitbrengt, kan het kwartje meerdere kanten op vallen, of het album sluit perfect aan bij de stijl van het oude albums, of is een doorontwikkeling daarvan (Sadus, Sword en Mezzrow), of het album is een groot fiasco waarbij het nieuwe album niet eens in de schaduw kan staan van de oude albums (Savage Grace).

Ik was benieuwd hoe het kwartje bij het Amerikaanse Morbid Saint, afkomstig uit Sheboygan, Wisconsin, zou gaan vallen. Het eerste album ‘Spectrum of Death’ (1990) heeft bij menige thrasher toch de cultstatus toegeschreven gekregen. In 2015 bracht de band weliswaar het album ‘Destruction System’ uit, maar dit album was wel al opgenomen in 1992, alleen nog niet af, zodat het album pas vele jaren later het levenslicht zag. De band opgericht in 1984, is gestopt in 1994 en heeft in 2010 de draad weer opgepakt.

Het nieuwe album ‘Swallowed by Hell’ wordt in ieder geval opgesierd door een mooie hoes van Ed Repka. Het album knalt uit de startblokken met het furieuze ‘Rise from the Ashes’. Nog steeds de vertrouwde mix van thrash en death metal waarbij het accent toch wel (veel) meer op het eerste ligt op deze plaat. Het titelnummer doet qua intensiteit weinig onder voor het openingsnummer, wat een heerlijke pot thrash! Van het nummer ‘Swallowed in Hell’ is overigens een video vrijgegeven op YouTube.

Even op adem komen, is er niet bij! ‘Bloody Floors’ en ‘Burn Pit’ sleuren je mee in hel en verdoemenis! Wat een heerlijk tempo! Zanger Pat Lind brult de longen uit z’n lijf en gitaristen Jay Visser en Jim Fergadez zorgen voor de vette riffs onder de steady ritmesectie van drummer DJ Bagemehl en bassist Bob Zabel (de bass staat lekker vet in de mix trouwens).

‘Fear incarnate’ begint rustig maar als de riff inzet, gaan de beentjes weer van de vloer! Heerlijke mix van Exhorder en Demolition Hammer, onmogelijk om niet mee te headbangen op dit nummer. ‘Fuck Them All’ is een kraker voor de pit, waarbij het refrein al moshend meegezongen kan worden. De rest van het album gaat door in dit hoge tempo, waarbij ‘Bleed Them Dry’ en ‘Psychosis’ er voor mij uitspringen.

Het kwartje valt voor Morbid Saint dus de goede kant op! Met ‘Swallowed by Hell’ zet de band de standaard voor een thrash album in 2024. Wat mij betreft in ieder geval beste plaat van januari 2024 en zou zo maar eens in mijn jaarlijstje kunnen eindigen. Noteer de datum van 9 februari maar alvast in je agenda want dan komt dit album uit bij High Roller Records (op cd en vinyl).

01. Rise from the Ashes 04:02
02. Swallowed by Hell 04:59
03. Bloody Floors 03:55