Misþyrming - Með hamri | CD

Erik van Dijk | 21 december 2022

Black metal en IJsland, het land brengt al jaren kwalitatief sterke black metal bands voort, of dit nu aan mistroostige donkere winters ligt of niet, het feit is daar. De lichting van deze eeuw wordt aangevoerd door Svartidaudi, Misþyrming en Audn en in hun kielzog volgt meer. Misþyrming bracht recentelijk het derde album ‘Með hamri’ uit via Norma Evangelium Diaboli.

Magnús Skúlason is de nieuwe drummer en komt voor Helgi Rafn Hróðmarsson, waar verder de line-up intact bleef. Het nieuwe album telt zes nummers en duurt daarmee net geen drie kwartier. ‘Með hamri’ is geëngineerd en gemixt door D.G., het artwork komt van de hand van Manuel Tinnemans. Het album opent met een tweeluik van het titelnummer dat “met hammer” betekend. Het eerste deel grijpt je meteen bij de strot met bruut snelle drums en korte herhalende riffs. Ritmische wisselingen en tempowisselingen zorgen voor een geweldige opener. Het tweede deel opent met melodisch gitaarwerk en een folk-achtige melodie. Het tempo ligt beduidend lager, maar wat een heerlijk gitaarwerk en wat een heerlijk meeslepend nummer is dit.

‘Engin miskunn’ (Geen genade) bouwt zich langzaam op met gebruik van keyboards en versnelt plotseling. De vocalen van D.G. zijn smerig en intens, waar ook de drums opvallend en sterk zijn. Sterke tempowisselingen met herhalende gitaarriffs maken het nummer tot succes. ‘Engin vorkunn’ (Geen medelijden) is een mid-tempo nummer, een heerlijk meeslepend nummer dat gemakkelijk weg luistert.‘Blóðhefnd’ (Bloed wraak) opent met drums en bouwt zich rustig op, de wending brengt niet wat je zou verwachten maar schone vrouwenzang waarna het nummer overloopt in het sluitstuk.

‘Aftaka’ (Executie) is met bijna 10 minuten op de klok het langste nummer. De opbouw is geweldig met drums en gitaren, de wending is plots en brengt ons naar een snelle black metal passage. De wendingen zorgen voor ritmische wijzigingen zonder aan tempo in te boeten. Dit is echt een overweldigend nummer en een ultiem sluitstuk.

Misþyrming heeft met ‘Með hamri’ een geweldig album uitgebracht dat voor de nodige opschudding zal zorgen in jaarlijstjes. Op 5 januari gaat de band op tour en een exclusief optreden vindt die dag plaats in de grote zaal van de Gebr. de Nobel in Leiden. De tour eindigt op 14 januari in Brussel.

01. Með hamri 06:27
02. Með harmi 08:10
03. Engin miskunn 08:20