Mister Misery - Unalive | CD

Juliette Ruygrok | 4 oktober 2019

In 2018 kwam het Mister Misery viertal in Stockholm bij elkaar. Beladen met persoonlijke en vooral zware ervaringen zoals de dood, tijd doorbrengen in de gevangenis, drugs en armoede besloten ze dit om te zetten in iets positiefs. Dit in de mix met een fijne gitaar, een vleugje hardrock, metal en gothic en hun debuutalbum ‘Unalive’ is een feit.

Openingsnummer ‘The Blood Waltz’ trekt direct de aandacht met een circus achtige intro. Het is lekker hysterisch en theatraal. De vocalen van Harley Vendetta zijn op zijn minst bijzonder te noemen, maar ook zeer divers. Muzikaal is het geluid zo vol, dat je eigenlijk direct vergeet dat dit een debuutalbum is. Het refrein lijkt wat simpel, maar het totaal zit dusdanig tof in elkaar dat je dit snel vergeet. ‘You And I’ begint ook weer op een vreemde manier, maar beukt er vervolgens lekker in. Het is een stuk harder, maar toch ook freaky. De lijpe intro’s lijken te stoppen met ‘Tell Me How’. De muzikale balans is in dit nummer wat sterker, en de vocalen van Harley Vendetta komen hier prima in naar voren. Ook de gitaarriffs van mede oprichter Alex Nina zijn vol energie.

Dat intro’s een ding is op dit album mag wel duidelijk zijn. ‘My Ghost’ brengt het theater terug, en is ook de absolute aandacht trekker van dit album. Het nummer kenmerkt zich door zeer toffe overgangen en een mix van theater en metal die vergelijkbaar is met een band als Avatar. Echt een heel tof nummer. Niet zo sterk is ‘Legion’. Dit is duidelijk een zware harde rammer. De chaos overheerst alleen iets te veel, waardoor de contradictie met het refrein echt enorm is. Toch laat het zien dat Mister Misery werkelijk alle kanten op kan, en dat ieder nummer je kan verassen.

De nummers worden iets constanter en kennen meer rock invloeden naarmate het album vordert. ‘Alive’ is zo’n voorbeeld van een rock nummer wat je terug brengt in de jaren ’80 sfeer. Ook ‘Stronger’ is zo’n typische rock plaat. Opvallend is vooral ‘Rebels Calling’ wat onder de nummers met minder chaos en theater toch de aandacht weet te trekken. Het is meer uptempo, met stoere riffs en lekkere overgangen. Ook is het meezing gehalte lekker hoog. Dit is een heerlijk nummer. Het album wordt afgesloten met een stukje glijdende gitaarsolo’s in ‘Live While You Can’. Het rockt leuk, met een rijkelijke hoeveelheid power riffs, en is toch net weer anders dan de rest.

‘Unalive’ is zo’n album dat constant weet te verassen. Met absolute uitschieters als ‘The Blood Waltz’, ‘My Ghost’ en ‘Rebels Calling’ weet Mister Misery indruk te maken. Deze band heeft zonder meer een prachtige toekomst in het verschiet als zij deze lijn weten door te zetten. Voor de fans van; Alice Cooper, Marilon Manson en Avatar is het eigenlijk een no brainer. Deze kan je gewoon aanschaffen. Mister Misery weet een breed spectrum van de rock metal scène te raken, en brengen daarmee een zeer indrukwekkend debuutalbum uit. Misschien wel het sterkste debuut van 2019.

01. The Blood Waltz
02. You And I
03. Tell Me How