Misery Index - Complete Control | CD

Koos van Marle | 27 juni 2022

Vanuit het niets voor mij, was er deze maand weer één: een nieuwe Misery Index. Een van mijn laatste pre-corona shows was de Misery Index tour voor de voorganger, dus het zal een kleine 3 jaar geleden zijn sinds hun vorige release. ‘Complete Control’ is alweer de zevende volledige plaat van deze death/grind grootheden van deze eeuw. En we worden weer in een half uur flink door de mangel gehaald.

Het voordeel dat Misery Index heeft, is dat de line-up al een decennium gelijk is gebleven. Geleidt door bassist/zanger Jason Netheron (ex-Dying Fetus) heb je bij het eerste nummer al weer het gevoel van een warm bad. De sinistere toon wordt in ‘Administer the Dagger’ al gezet met een omineus intro dat uitdraait op een goede pot blasten. Opvolger ‘The Eaters and the Eaten’ laat horen dat de mannen hun grindcore roots ook niet kwijt geraakt zijn, met Napalm Death-achtige riffs. Om het startende trio af te maken krijgen we met het titelnummer nog een masterclass Misery Index te horen.

In samenhang met de actuele teksten, bijvoorbeeld op ‘Conspiracy of None’ of ‘Necessary Suffering’ hebben we hier te maken met een uitermate geslaagde plaat. Zoals al wellicht al bekend levert deze band altijd. Met ‘Infiltrators’ krijgen we nog een klein stapje richting mosh en core, om te laten horen waar de muzikanten hun roots hebben. Dat hoort er toch ook wel een beetje bij, bij een band die zijn roots ook in de “core” heeft liggen. Als afsluiter krijgen we nog één keer een lading vol gas met ‘Now Defied’. Als dat geen moshpit meer oplevert tijdens de shows, dan weet ik het ook niet meer. Als dit live voorbij komt dan ga ik ook zeker weer langs, want dat is ook een feestje!

01. Administer the Dagger 04:52
02. The Eaters and the Eaten 03:40
03. Complete Control 03:31