Mike LePond’s Silent Assassins - Whore of Babylon | CD

Alex Thrasher | 26 juni 2020

Mike LePond is geen onbekende in het metal wereldje. Voornamelijk bekend bij liefhebbers als bassist bij de band Symphony X (sinds 1999) en Ross the Boss (sinds 2016). Daarnaast speelt hij ook in meerdere projecten en bands (waaronder het weergaloze DeadRisen). In 2014 heeft Mike LePond echter ook een eigen band opgericht (Mike LePond’s Silent Assassins). Hij wilde namelijk zijn voorliefde voor stevige traditionele heavy metal uiten, welke hij niet bij Symphony X muzikaal kwijt kon.

Ondertussen is bassist Mike LePond met deze band alweer aan z’n derde plaat toe, in een stabiele bezetting met Alan Tecchio op zang (Hades, Watchtower) en Lance Barnewold (ex-drummer bij Ross the Boss) op gitaar. Drums zijn geprogrammeerd door Michael Romeo, die ook op mandoline en keyboards te horen valt. ‘Whore of Babylon’, zoals de derde plaat heet, ligt in het logisch verlengde van zijn voorganger ‘Pawn and Prophecy’ (2018).
Snellere nummers in de lijn van Manowar, Judas Priest en Exciter (Dracul Son, Lady Bathory en Ironborn). Maar er ook ruimte voor epische nummers zoals ‘Night of the Long Knives’ en het titelnummer ‘Whore of Babylon’. Kortom, voldoende afwisseling om van deze plaat te kunnen genieten.

Voor fans van bovengenoemde bands maar eigenlijk voor iedere metalhead die de oprechte passie van Mike LePond voor true metal (inclusief bijbehorende historische teksten) wil horen en voelen door zijn speakers. Op 29 mei verschijnt de plaat bij Silver Lining Music; voor wie niet kan wachten zijn alvast de nummers ‘Dracul Son’ en ‘Ironborn’ te beluisteren op YouTube.

01. Dracul Son
02. Ides of March
03. Tell Tale Heart