Midnight - Let There Be Witchery | CD

Erik van Dijk |  7 maart 2022

Het uit het Amerikaanse Cleveland, Ohio afkomstige Midnight brengt ons sinds 2003 talloze splits, EP’s en sinds 2011 om de drie jaar een volledig album. Het eenmansproject van Jamie Walters, die zijn project voert onder de naam Athenar, tekende voor het voorlaatste album ‘Rebirth by Blasphemy’ bij het gerenommeerde Metal Blade Records zodat de wereld niet langer kan ontkomen aan de smerige en zwartgallige black / speed metal van Midnight. Het vijfde album ‘Let There Be Witchery’ verscheen 4 maart.

Het nieuwe album ‘Let There Be Witchery’ telt 10 nummers en is met een dik half uur op de klok qua lengte ideaal. Het concept van Midnight is onveranderd, smerige en zwartgallige black / speed metal zonder pretenties. Een kort intro, en we gaan meteen vol gas los met opener ‘Telepathic Nightmare’. Een eenvoudig riff, snelle drums en de smerige vocalen van Athenar vertellen het verhaal. Lekkere korte nummers, tussen de 3 en 4 minuten worden op je afgevuurd en maken stilzitten bijkans onmogelijk.

Riffs met punk invloeden als in bijvoorbeeld ‘Frothing Foulness’ en ‘In Sinful Secrecy’, compleet met gillende solo, gaan er in als zoete koek en vervelen werkelijk nooit. Natuurlijk is dat wat Midnight brengt alles behalve origineel, maar Athenar weet gewoon pakkende nummers te schrijven die blijven hangen en mee wil brullen. Hier en daar gaat het tempo wat omlaag, zoals bij het nummer ‘More Torment’, een nummer dat je doet denken aan een band als Venom en uitnodigt om het refrein mee te schreeuwen.

Ook tekstueel zijn er geen verrassingen, Midnight verhaalt over de bekende onderwerpen als Hell, Metal, Satan, Sex en meer en dat past exact bij de smerige black / speed metal. De 10 nummers die we op dit album voorgeschoteld krijgen doen niet voor elkaar onder, waar nummers als ‘Frothing Foulness’, ‘More Torment’ en het afsluitende ‘Szex Witchery’ licht favoriet zijn.

Midnight’s vijfde album ‘Let There Be Witchery’ voldoet volledig aan de verwachtingen en dat maakt het aanschaffen van het album een eenvoudige keuze. Het album is verkrijgbaar in alle formaten en verschillende kleuren vinyl, de keuze is reuze. In mei speelt de band in het Eindhovense Dynamo en in juni doet de band Into The Grave in Leeuwarden aan, dat zijn shows om alvast naar uit te kijken.

01. Telepathic Nightmare 03:31
02. Frothing Foulness 02:59
03. In Sinful Secrecy 03:21