Midnight - Hellish Expectations | CD

Erik van Dijk |  12 februari 2024

Er is bijna geen ontkomen aan, een ieder die met regelmaat een zomer festival bezoekt komt het Amerikaanse Midnight wel een keer tegen. De black / speed metal band uit Cleveland, Ohio timmert al sinds 2003 aan de weg en brengt met ‘Hellish Expectations’ al weer het zesde album uit.

Midnight is het geesteskind van multi-instrumentalist Jamie Walters die in de band door het leven gaat als Athenar. Sinds 2011 brengt de man om de 2 á 3 jaar een album uit met fraai artwork en compromisloze zwartgallige speed metal. Live laat Jamie zich bij staan door een vast duo en weet het gezelschap te overtuigen met een tomeloze energie. De opgave is dan ook hoe deze energie over te brengen op plaatwerk.

‘Hellish Expectations’ vormt geen uitzondering op eerder plaatwerk van Midnight. Vanaf ‘Expect Total Hell’ krijgen we tien nummers voor geschoteld en na 25 minuten blijf je verbluft achter na een orkaan van geluid. Aan het concept van Midnight is niets veranderd, en waarom zou je ook? Beukende drums, eenvoudige korte gitaarriffs en smerige vocalen brengen absoluut vermaak. Nummers die over het algemeen tussen de 2 á 3 minuten duren die in sneltrein vaart aan je voorbij trekken, adempauzes zijn er niet Midight dendert door.

Hoewel de nummers eigenlijk niet veel voor elkaar onder doen, zijn het nummers als opener ‘Expect Total Hell’, ‘Masked and Deadly’, het intense ‘Mercyless Slaughtor’ en de eerste single ‘F.O.A.L.’ die als favoriet in mijn oren klinken. Verder is het eigenlijk aftellen tot 8 maart, de datum dat Metal Blade Records het album op de markt en het door mij vooruit bestelde vinyl de eerste rondjes zal draaien. Wanneer je liefhebber bent van de muziek van Midnight, dan is dit een blinde aankoop.

01. Expect Total Hell 03:29
02. Gash Scrape 02:18
03. Masked and Deadly 02:50