Michael Schenker Group – Universal | CD

Manfred Werger |  14 mei 2022

66 jaar en al 50 jaar een carrière als gitarist en bandleider. Michael Schenker draait al een tijdje mee en zijn nieuwe plaat ‘Universal’ wordt op 27 mei uitgebracht door Atomic Fire. Schenker krijgt wederom hulp van een aantal muzikale vrienden. Pakt het goed uit? We gaan het luisteren en duiken in het verhaal achter de plaat!

Als broekie startte Michael Schenker bij The Scorpions, het bandje van zijn broer, als post-pubertje werd hij gitaarheld bij het Londense UFO, Daarna startte hij een vlammende, maar ook wel een hobbelige sololoopbaan met de Michael Schenker Group. Met deze groep en incarnaties als Michael Schenker’s Temple of Rock en The Michael Schenker Fest zet Michael zijn immense loopbaan én reputatie als topgitarist voort.

Zo’n 65 platen zijn al opgesierd met Michael Schenker’s unieke spel: lyrisch, ritmisch, een ijzersterk vibrato en een onmiskenbare midrange-toon, die hij met een wah-wah-pedaal (in single modus) maakt, Michael is de man van de “sweet spot”. In zijn catalogus zitten natuurlijk enkele parels, waaronder ‘Strangers in the Night’, de live-plaat met UFO en ‘One night at Budokan ‘, de live-plaat met MSG. Onmisbaar in elke rock-collectie!

Sinds 2004 maakt Schenker vanuit zijn vaste basisgroep platen met diverse gasten, voornamelijk in het vocale gebied. Op zijn platen vanaf 2008 keren ook de zangers uit Michael’s sololoopbaan uit de twintigste eeuw terug. Op zijn Michael Schenker Fest-platen zijn zelfs alle zangers uit die tijd gedreven en actief bezig (Gary Barden, Graham Bonnet en Robin McAuley).

‘Universal’ is na ‘Immortal‘ het tweede album onder de naam Michael Schenker Group. De cover van Zsofia Dankova toont Schenker in een futuristisch ruimteschip. Hij kan de toekomst weer aan met zijn universele spel? Misschien wel. De plaat kent een gevarieerde productie en ook de nummers zijn wat meer divers. Vriend Michael Voss (Mad Max, Casanova, Demon Drive, etc.) hielp Michael (voor het vijfde album in successie) met de productie. In de band zitten enkele muzikanten, die in het midden van het jaren ’80 ook al actief waren bij MSG: drummer Bodo Schopf en keyboardspeler/gitarist Steve Mann. De bastonen komen van ons eigen Barend Courbois (en een beetje van Barry Sparks) en de zang is wederom een gedeelde affaire: Ronnie Romero, de veelgevraagde zanger bij rockbands, hielp Michael, maar door de lockdown heeft Ronnie niet alles kunnen inzingen. Michael Kiske (o.m. bij Helloween), Ralf Scheepers (Primal Fear) én Gary Barden zingen ook enkele tracks.

Eerlijk is eerlijk, ‘Universal’, is geen absolute topper in het plaatwerk van Schenker, maar de plaat is behoorlijk goed. Er zit een lekkere groove in de eerste nummers (o.a. Under attack). Ook het duet tussen Barden en Romero in ‘The Universe‘ is opvallend. Ralf Scheepers bijt zich lekker vast in ‘Wrecking Ball‘, maar één de van hoogtepunten is de ode aan Ronnie James Dio door Michael Kiske. Michael liet voor dit nummer een samengestelde line-up van Rainbow opdraven en het intro van ‘A King Has Gone‘ lijkt wel wat op de Rainbow Rising opener ‘Tarot Woman‘. Mooi gedaan! Het commerciële ‘London Calling’ is een sterke song met UFO-referenties, het slepende ‘Sad is the Song’ en het afwisselende ‘Au Revoir‘ hebben veel weg van de oude MSG., lekker hoor!

De digipack-editie van deze schijf kent twee extra tracks, leuke nummers! The Michael Schenker Group toert tot medio mei in Europa en inmiddels wordt deze tour ook weer verlengd. De Boerderij in Zoetermeer heeft MSG (met Robin McAuley als invaller, zanger Ronnie Romero is actief op het Eurovisie Songfestival voor Bulgarije) ook met open armen ontvangen. De groep is op het Graspop Festival in het Belgische Dessel te zien. In november gaat Schenker toeren in de Verenigde Staten.

01. Emergency 3:49
02. Under Attack 4:37
03. Calling Baal 0:39