Methusalem - Masters of the World | EP

Erik van Dijk | 27 november 2020

De Nederlandse heavy metal band Methusalem is weer terug, zo luidt het promo verhaaltje van het label. De Friese band is ontstaan in 2000 en bracht na een tweetal demo’s het debuut album ‘Unite and Conquer’ uit in 2010 in eigen beheer. Na een split met een drietal provinciegenoten werd het stil rond de band, en daar komt nu verandering in. Methusalem brengt een EP ‘Masters of the World’ en deze verschijnt op 27 november via Pt78.

De line-up van Methusalem is grotendeels in tact gebleven, alleen zanger Harold de Vries heeft plaatsgemaakt voor de talentvolle zanger Nick Holleman (o.a. ex-Vicious Rumors, Powerized). De EP telt vier nummers en opent met ‘Thunderstorm’. Een lekker pakkend heavy nummer dat goed in elkaar steekt, sterke vocalen van Nick worden aangevuld met meer brutere achtergrond vocalen en zo krijgt dit nummer een modern vleugje. Sterke solo’s maken een compleet en fijne opening.

Met het titelnummer ‘Masters of the World’ sluit naadloos aan op het openingsnummer. Het is wederom een zeer toegankelijk heavy metal nummer met sterk gitaarwerk van de heren Dirk Jan Veenstra en Dennis Hoekstra, de vocalen van Nick geven een power metal vibe aan het geheel.

Het derde nummer, ‘Immortal’, klinkt wat zoet. De refreinen klinken wat liefelijk en hier hadden de brutere achtergrond vocalen, zoals in de openingstrack, voor balans kunnen zorgen. Met het afsluitende ‘Frisian Metal Warriors’ laat Methusalem de Friese achtergrond horen. Het nummer opent met melodisch gitaarwerk, maar ontpopt zich in een lekker heavy nummer. In de refreinen wordt meer ballen getoond en ook Nick laat zich horen met fijne uithalen. Een lekkere stevige afsluiter.

Methusalem is terug met een EP die mij niet helemaal kan overtuigen, ik mis in sommige nummers iets aan rauwheid. De vocalen van Nick Holleman zijn sterk, maar dat rauwe randje voor de balans wordt node gemist.

01. Thunderstorm
02. Masters of the World
03. Immortal