Meslamtaea - Weemoedsklanken | CD

Koos van Marle | 8 maart 2022

Een man van de lange adem mogen we hem wel noemen, Floris Velthuis van Meslamtaea. Al ruim 20 jaar aan de gang met deze band, maar de laatste jaren komt de productie op gang: ‘Weemoedsklanken’ is al weer de 3e langspeler in 4 jaar. U kent hem wellicht van een van zijn andere bands Asgrauw, Schavot of Sagenland, waar hij de laatste jaren ook het nodige mee uitgebracht heeft. ‘Weemoedsklanken’ valt al op door zijn mooie artwork van een soort post-apocalyptische of naoorlogs beeld.

De plaat brengt je al snel in een gemoedstoestand die in het verlengde ligt van de hoes, want het is geen vrolijke boel wat we te horen krijgen. We trappen af met ‘Weemoed’, een duister elektronisch intro dat overgaat in een slepend stuk met koperblazers als ondersteuning. Dat hoort u goed, want Meslamtaea bestaat ook uit een flugelhorn speler, Izzy genaamd. Daarna krijgen we met ‘Rad des Tijds’ wel een lekker snel black metal nummer voor de kiezen. Maar zoals alle liederen op deze plaat, zitten ook in dit nummer wat genre-vreemde elementen, die de muziek interessant maken en ook houden.

Melancholisch en dromerig van tijd tot tijd, maar het kan ook gewoon goed doorrammen. Juist de combinatie van bijvoorbeeld een saxofoon in ‘Moegestreden’, wat sowieso een van de beste nummers van deze plaat is, onderscheid ‘Weemoedsklanken’ van je ouderwetse 13 in een dozijn black metal. Elke keer ontdek je weer wat nieuws, tot en met het slepende strijdlied ‘Uiteengevallen’, waarbij ik toch wel een denkbeeldig sinaasappeltje fijn sta te knijpen.

Waar de band op voorganger ‘Geketend in de schaduw van het leven’ nog wat zoekende leek te zijn, heeft het toevoegen van een Flugelhornist, alsook het behoud van zanger Kaos, de band een stabiele basis gegeven voor een hele goede plaat. Voor iedereen die zijn black metal niet doorsnee bestelt.

01. Weemoed 04:19
02. Rad des tijds 05:16
03. Grauwe muren 04:31