Mental Devastation - The Delusional Mystery of the Self Part I | CD

Erik van Dijk | 9 december 2021

Mental Devastation is een thrash metal band uit het Chileense Valparaíso ontstaan in 2009. Na een demo in 2013 verscheen het debuut album ‘Red Skies’ via een Mexicaans label. Er was een nieuwe demo nodig om de aandacht te krijgen, voordat het tweede album ‘The Delusional Mystery of the Self Part I’ op de gehele wereld werd losgelaten. Het nieuwe album verscheen in november op CD, maar wordt nu grootst opgepakt en verschijnt zowel op CD als op vinyl op 31 december via Blood Harvest.

Dat de band niet eerder is opgemerkt is niet te wijten aan Mental Devastation, het in 2013 verschenen ‘Red Skies’ is een vermakelijk album en de band had toen al meer te brengen dan alleen thrash. Na een paar luisterbeurten van de nieuwe plaat op het werk, niet te hard want je wil je collega’s niet te hard wakker schudden, komt ‘The Delusional Mystery of the Self Part I’ tot leven en toont zich een uiterst kwalitatief thrash metal album.

Het album opent met het instrumentale intro ‘Genesis’ en dit is een opmaat voor wat er komen gaat. Het eerste nummer ‘Ascension’ snelt uit de startblokken en in de instrumentale opening is alvast bas en gitaar te horen die de aandacht oproepen. Het nummer beukt en is snel, de vocalen van bassist Alejandro Lagos zijn sterk en ietwat rauw, maar waanneer je luistert naar wat Alejandro allemaal uit zijn bas tovert…indrukwekkend. Ook het gitaarwerk van Felipe Espinoza en Matías Morales is meer dan het aanhoren waard, en dat in thrash nummers die voorbij trekken in volle snelheid.

Muzikaal laat Mental Devastation speed / thrash metal horen met een wat progressieve inslag. Heerlijk snelle nummers met uitzonderlijk verzorgd en technisch gitaar -en baswerk. De nummers zijn over het algemeen snel, en wanneer het tempo dan toch wat zakt dan ontstaat er een fijne groove. Een nummer als ‘The Abyss’ is zo’n nummer dat wat langzamer is, een vette

groove en heerlijke solo’s komen voorbij, met steeds weer die bas die door het nummer raast. De bas wordt overigens met de vingers bespeelt, wat duidelijk een dieper geluid geeft.

Zelfs het instrumentale ‘Perpetual Dualities’ weet mij te boeien, waar nummers als de opener ‘Ascension’, de eerste single ‘Labyrinth’ en de stevige thrasher ‘Time’s Echoes’ mijn favorieten zijn. Nummers die zie het best laten vergelijken met een band als Forbidden, dit om maar wat te noemen. Na het instrumentale intermezzo ‘Dans l’absurde’, wat voor mij achterwege had mogen blijven, worden we getrakteerd op de bijna tien minuten durende afsluiter ‘Reflections over the Veils of Death’. Dit nummer belichaamt Mental Devastation het best, alles wat de band te bieden heeft hoor je terug.

Mental Devastation brengt met ‘The Delusional Mystery of the Self Part I’ een heerlijk album, het geluid geeft je het gevoel in de eind jaren 80 te zijn beland. Snelle en technische thrash metal, met uitstekende composities maken deze plaat werkelijk een genot om te beluisteren. ‘The Delusional Mystery of the Self Part I’ hoort bij een ieder zichzelf respecterende thrasher in zijn collectie en wanneer je toch bezig bent, luister dan ook nog even naar het debuut album ‘Red Skies’. Overigens is de pre order voor vinyl nog niet gestart, dit wordt over de jaarwisseling heen getild.

01. Genesis 01:54
02. Ascension 03:31
03. Conquerors 03:07