Mayhem - Daemon | CD

Erik van Dijk |25 oktober 2019

De afgelopen jaren was Mayhem (a.k.a. The True Mayhem) vooral te bewonderen met de live shows in het teken van het tijdloze debuut album ‘De Mysteriis Dom Sathanas’. Het laatste album van de Noorse black metal iconen, ‘Esoteric Warfare’, stamt alweer uit 2014 en het werd dus hoog tijd voor nieuw materiaal. Op 25 oktober verschijnt dat nieuwe werk genaamd ‘Daemon’ via Century Media Records.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit album heeft alles wat je van Mayhem mag verwachten. Old school black metal, sterke en verrassende composities met wendingen in de nummers die het geheel spannend houden. Vocaal is Attila Csihar weer als vanouds meesterlijk met zijn brute krijsende vocalen en de theatrale, jankerige clean vocals. Vanaf het eerste nummer ‘The Dying False King’ wordt je meegenomen door het ijzige Noordse landschap, een onvoorspelbare reis die eindigt na bijna 50 minuten obscure black metal.

Heerlijk brute nummers als ‘Bad Blood’ met een sterk door beukende Hellhammer en ook Necrobutcher weet te imponeren in de ritme sectie. Bij een nummer als ‘Malum’ is het met name Attila die weet te overtuigen, al mogen de tempo wisselingen in het nummer er ook zijn. Mindere nummers kent het album eigenlijk niet, ‘Daemon’ is een album dat in vele jaarlijstjes zal staan en is een aan te raden aanschaf.

Live is Mayhem te aanschouwen op 31 oktober in Doornroosje en een dag later, op 1 november is de Gebr. de Nobel in Leiden de plaats van handeling. Op 23 november staat de band in de Biebob te Vosselaar.

01. The Dying False King 03:45
02. Agenda Ignis 04:34
03. Bad Blood 04:58