Mayhem - Atavistic Black Disorder / Kommando | EP

Erik van Dijk | 24 juni 2021

De Noorse black metal band Mayhem bracht in oktober 2019 het geweldige album ‘Daemon’ uit. Na de release ging de band op toer met o.a. Gaahls Wyrd en dit zorgde voor uitverkochte shows in Doornroosje en het Leidse Gebr. de Nobel. De pandemie was spelbreker en Mayhem moest het restant van de toer afzeggen, maar bij de pakken neer zitten deed de band niet. Op 9 juli verschijnt er een bijzondere EP genaamd ‘Atavistic Black Disorder / Kommando’ via Century Media Records.

De EP telt zeven nummers waarvan er twee zijn opgenomen tijdens de opnames van ‘Daemon’, een derde Mayhem track is eerder opgenomen maar nog niet uitgebracht. De overige 4 nummers zijn covers en de band heeft nummers gekozen uit het punk / punkrock genre. De EP ‘Atavistic Black Disorder / Kommando’ verschijnt alleen op vinyl in een oplage van 2900 stuks, een collectors item in spe.

De EP opent met het nummer ‘Voces ab Alta’ wat staat voor “jij bent high”. Het nummer is een ouder nummer, onbekend uit welk tijdperk, en ademt de unieke Mayhem sfeer uit. Sterke tempowisselingen op een typerende Mayhem riff en de unieke en smerige vocalen van Attila Csihar. ‘Black Glass Communion’ is een nummer met een heerlijk tegendraadse riff en klinkt onvoorspelbaar. Een fijn black metal nummer met verschillende wendingen dat eigenlijk niet had misstaan op ‘Daemon’. Datzelfde geldt voor de laatste Mayhem track ‘Everlasting Dying Flame’, een meeslepende black metal song vol duistere passages en intens smerige vocalen.

Punk / punkrock is op zich uniek voor een black metal band al heeft Attila als vocalist wel meer uitstapjes, denk aan bands als Gravetemple of Pentemple. ‘In Defense of Our Future’ is een Discharge cover en klinkt meer dan vermakelijk. De Dead Kennedys cover ‘Hellnation’ doet daar een schepje bovenop. Wat een heerlijke uitvoering van een geweldig nummer, waarbij de vocalen van Attila keurig passen. ‘Only Death’ is een cover van Rudimentary Peni en Mayhem

en met name Attila gaan hier los, was het origineel al smerig, met een Mayhem sausje er overheen wordt dit overtroffen. Ramones cover ‘Commando’ sluit het geheel in stijl af.

Je kan veel dingen doen wanneer je niet aan je werk toekomt, je kunt jezelf opwerpen als viroloog en de virus waarheid of waanzin verkondigen, of het beste maken van een slechte periode. Mayhem heeft ervoor gekozen om de studio in te duiken en behalve eigen nummers plezier te maken met een aantal covers. Uitzonderlijk vermakelijk en absoluut een collectors item.

Side A
1. Voces ab Alta 05:41
2. Black Glass Communion 04:25