Marta Gabriel – Metal Queens | CD

Frans Neelen | 5 juli 2021

Wie van traditionele heavy metal houdt zal de naam Marta Gabriel ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Met haar eigen band Crystal Viper staat zij al jaren garant voor albums van hoge kwaliteit in dat genre. Hun laatste album ‘The Cult’, dat nog niet zo lange geleden verscheen, is daar wederom een goed voorbeeld van. Marta beschikt over een uitstekende veelzijdige powervolle strot waarmee ze werkelijk alle kanten op kan. Op elk album van Crystal Viper staat traditiegetrouw een cover van de meest uiteenlopende bands als Vader, Agent Steel, Dokken, Riot en King Diamond die vocaal op voortreffelijke wijze het origineel weten te benaderen.

Op haar eerste solo album worden haar inspiratiebronnen uit de ’80 s op uiterst professionele wijze gecoverd. Marta zorgt er persoonlijk voor dat de uit de tijd stammende nummers dat het genre nog gewoon hard rock heette en een band met een dame achter de microfoon nog een uitzondering was weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Sterker nog, menigeen zal zijn of haar vinylkast weer op zijn kop zetten om dat oude spul weer tevoorschijn te toveren en al headbangend en meebrullend de buurt wakker te schudden. Want het moet gezegd, dit materiaal heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan en dat komt niet alleen door deze kwaliteitsuitvoeringen.

De uitvoeringen zijn namelijk zeer getrouw aan het origineel en vocaal ongelooflijk goed benaderd. Een verbluffende prestatie van Marta die gewoon echt alles kan zingen. Het knappe is dat je wederom tot de ontdekking komt dat bands als Acid, Blacklace, Malteze en Hellion super ondergewaardeerd zijn geweest en het doodzonde is dat zij nooit het echt grote publiek hebben bereikt. Wat een ongelooflijk vette nummers staan er dan ook op dit album. Met uitzondering van de Lee Aaron cover ‘Metal Queen’ is er ook niet gekozen voor de meest bekende nummers en dat is te prijzen. Nu heb ik zelf alle nummers wel in de originele uitvoering in de kast staan behalve het mij onbekende Santa maar wanneer je er niet mee bekend mocht zijn dan is dit echt een supervet aan te bevelen album.

Marta Gabriel eert haar roots en de dames die haar hebben geïnspireerd op meer dan voortreffelijke wijze met dit ‘Metal Queens’. Een plaat die al ontelbare malen zijn rondjes hier heeft gedraaid en steeds een vette grijns op mijn gezicht veroorzaakt. Zeker, het zijn covers maar wat is dit een geweldig samengesteld aantal nummers zeg, echt heel vet!

Een cijfer voor een cover album is eigenlijk niet op zijn plaats maar hier maak ik graag een uitzondering van vanwege de keuze van de nummers en de sublieme uitvoeringen daarvan. Een eerbetoon uit het hart en daar doe ik graag aan mee. Een deel 2 met dit soort tijdloze nummers mag er van mij zeker komen.

01. Max Overload (Acid)
02. Metal Queen (Lee Aaron)
03. Call Of The Wild (Blacklace)