Manticora - Mycelium | CD

Alex Thrasher | 13 januari 2024

Het Deense Manticora is met ‘Mycelium’ alweer toe aan haar tiende album sinds de oprichting van de band in 1996. En hoewel de band prettige progressieve power metal speelt, heeft de band nog niet echt potten kunnen breken. Zo is het ook de eerste keer dat we aan de band bij Metal-Experience aandacht besteden.

Eerlijkheidshalve ken ik Manticora ook alleen uit hun beginjaren toen de band nog bij Massacre Records onder contract stond en de albums goed verkrijgbaar waren (‘8 Deadly Sins’ uit 1994 is een aanrader). De albums die daarna kwamen, ben ik nu ook begonnen te luisteren en ik moet toegeven dat alle albums van hoge kwaliteit zijn. Zeker interessant voor fans van Blind Guardian en Symphony X!

Noemenswaardig zijn ook zeker de twee laatste albums ‘Kill to Live to Kill’ (2018) en ‘Live to Kill to Live’ (2020). Voor deze albums nam Manticora maar liefst 8 jaar de tijd (terwijl de vorige albums om de 2 à 3 jaar verschenen). En daar was een reden voor: de beide albums zijn conceptalbums en zijn gebaseerd op een door zanger Lars F. Larsen geschreven boek van maar liefst 334 pagina’s.

Over naar het nieuwe album. Na het intro ‘Winter Solstice’ knalt de band uit de speakers met ‘Necropolitans’. Wat direct opvalt, is dat het album een wat rauwere benadering kent, de nummers zijn duidelijk wat agressiever dan de vorige albums (hoewel op beide laatste conceptalbums van 2018 en 2020 hier ook al invloeden van te horen zijn). De band die meteen door mijn hoofd schiet is Nevermore. Lekker!

Dit geldt ook voor de andere nummers van het album, vooral de nummers ‘Demonday’ en ‘Mementopolis’ zijn highlights met hun heerlijke riffs van de gitaristen Kristian Larsen en Stefan Johansson. Jacob Hansen heeft de mastering weer onder handen genomen, dus het album klinkt als een klok. Van het album is de videoclip van ‘Beast of the Fall’ te bekijken en beluisteren.

Al met al levert Manticora een uitstekende plaat af dat wat minder symfonisch is en meer agressie en snelheid kent. Het album staat bij mij al in de pre-order en ik ga ook maar eens op zoek naar de eerdere releases. Wie de band live wil zien, dat kan op zondag 26 mei als zij als voorprogramma van Blind Guardian in 013 te Tilburg spelen. Het album verschijnt op 26 januari bij Mighty Music en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en (zwart) vinyl.

01. Winter Solstice 01:40
02. Necropolitans 04:19
03. Demonday 05:50