Manimal – Armageddon | CD

Erik van Dijk | 20 september 2021

De Zweedse heavy / power metal band Manimal is ontstaan in 2001 en bracht na een drietal demo’s in 2009 het debuutalbum ‘The Darkest Room’ uit. In 2015 verscheen de opvolger ‘Trapped in the Shadows’ via AFM Records en na ‘Purgatorio’ (2018) verschijnt het vierde album ‘Armageddon’ op 8 oktober wederom via AFM Records.

Manimal heeft het album opgenomen met dezelfde line up als het tweede album uit 2015 en dat betekend dat ‘Armageddon’ het derde album is met dezelfde muzikanten. De band haalt vanaf het prille begin de inspiratie uit bands als Judas Priest, King Diamond en Queensrÿche en werd aanvankelijk in het power metal hokje geduwd. Zoals zanger Samuel Nyman zegt, daar doe je de band eigenlijk te kort mee. Het debuutalbum ‘The Darkest Room’ kan je wellicht nog power metal noemen, maar het navolgende werk is heavy en heeft zeker meer te bieden dan alleen power metal.

Ook het nieuwe album is sterk en gevarieerd en klinkt bijzonder heavy. Opener ‘Burn In Hell’ is zo’n nummer dat meteen de aandacht weet te trekken. Een lekker heavy nummer waar met name zanger Samuel Nyman weet te overtuigen. De invloed van King Diamond is zeker in de vocalen terug te horen, zonder echt gebruik te maken van de bekende kopstem. Bij titelnummer ‘Armageddon’ gaat het tempo wat omhoog en het nummer klinkt wat populairder, wat toegankelijker en neigt meer naar power metal. Datzelfde geldt voor ‘Slaves of Babylon’ al heeft dit nummer beduidend meer inhoud.

‘Forged in Metal’ is heavy en wordt gekenmerkt door de harsh vocalen van bassist Kenny Boufadene naast de geweldig strot van Nyman. Een sterk nummer met fijne tempowisselingen.

‘Chains of Fury’ is weer een wat tragere doch pakkende song met een lekkere solo en een fijne song structuur. Het album kent een paar echte krakers waaronder de eerder opener ‘Burn In Hell’ maar ook de nummers ‘Evil Soul’, een heavy nummers met een stevig tempo en uitzonderlijk sterke vocalen, en het wat tragere ‘Master of Pain’ zijn voor mij duidelijk favoriet. Tegenvallers zijn er ook zoals het nummer ‘Path to the Unknown’, dat wat mij net wat te zoet in de oren klinkt.

Manimal brengt met ‘Armageddon’ een lekker heavy power metal album. Een plaat met sterke heavy nummers, waar ook meer catchy, meer zoetige tracks te vinden zijn. Liefhebbers van het eerdere werk van Manimal zullen zeker niet teleurgesteld worden.

01. Burn In Hell 04:19
02. Armageddon 04:03
03. Slaves of Babylon 04:38