Malakhim – Theion | CD

Koos van Marle | 27 december 2020

Het Zweedse Malakhim is een wat onbekendere black metal band. Dat is misschien nogal wiedes, omdat de black metal bands in Zweden als paddestoelen uit de grond schieten. Als het mij goed bijstaat heb ik voor deze site ook al hun vorige EP gereviewed. Daar was ik wel over te spreken, dus ik wil mij ook wel wagen aan de volledige plaat getiteld ‘Theion’. Alvast een klein tipje van de sluier: als je niet van orthodox geschoeide black metal houdt, kun je deze recensie beter overslaan.

Eerder genoemde EP, origineel getiteld ‘II’, kwam uit op Iron Bonehead in 2019. Dan weet je vaak wel hoe laat het is, en hier geldt dat gelukkig ook weer. Orthodox klinkende black metal, met teksten over duisternis en Satan. De liefhebbers weten genoeg. Als dit dan ook nog eens kwalitatief goed gedaan wordt, heb je gewoon een hele degelijke release. Laat dat nu net het geval zijn! ‘Theion’ is niet een superopvallende release, maar brengt je gewoon die Zweedse degelijkheid, met klassieke inslag die je niet zo vaak meer vindt tegenwoordig. Iron Bonehead heeft wel eens slechtere platen uitgebracht zullen we maar zeggen. De bandleden zijn niet superbekend, alleen gitarist AN speelt in het bekendere Naglfar. Muzikaal kun je het ook wel ongeveer in die hoek zoeken, maar dan met wat meer Shrine of Insanibilis, of Ascension erbij gevoegd. De vocalen worden gedragen en hebben een plechtig randje zo her en der, wat goed aansluit bij de muziek. Het is gedragen, niet merendeels mid-tempo, met van die rollende basdrum partijen erin. Af en toe wordt er ook lekker gas gegeven zoals in ‘Hammer of Satan’.

De onbekendheid van de band en het feit dat dit genre verzadigd is als 25 klontjes suiker in je koffie (of thee), zal er voor zorgen dat deze plaat misschien niet boven het maaiveld uitkomt. Dat is jammer, want met een beetje aandacht en een geoefend oor is dit zeker een prima plaat. Als de band nu ook nog een keer een paar echt memorabele tracks weet te schrijven, van die oorwurmen, hebben we een potentiële genre topper. Prima aftrap van 2021!

1. There Is a Beacon
2. Merciless Angel of Pestilence
3. Slither O Serpent