Macabre - Carnaval Of Killers | CD

Koos van Marle | 30 november 2020

Zeggen de namen Nefarious, Dennis the Menace en Corporate Death je iets? Heb je een fascinatie met seriemoordenaars? Het liefst in een mengeling van death metal en kinderliedjes? Dan heb ik goed nieuws voor je, want Macabre heeft een nieuwe plaat. Als je dacht dat alle seriemoordenaars wel bezongen waren, dan zit je er naast, want blijkbaar is er nog genoeg om een heel ‘Carnival of Killers’ mee te vullen.

Het heeft ze een kleine tien jaar gekost, maar ook op deze plaat is de bekende formule aanwezig. Na de start met dat typische kermismuziekje, knallen we er direct lekker in met ‘Your Window is Open’, wat lekker door ramt in de bekende van de beste heren. De grunts, hysterische krijs en haast gesproken zang wisselen elkaar af, en er volgt zelfs een smakelijk solotje. Via een aantal wat minder sterke nummers komen we aan bij ‘Tea Cakes’, waar we wat horen over vrouwelijke zeepmaakster uit de jaren 40 die er wel aparte methodes op nahield om de zeep te maken.

Daarop volgt direct ‘Them Dry Bones’, het eerste kinderliedje dat in een Macabre jasje gegoten is. Ja, het is geinig, maar echt wat toevoegen doet het niet. Standaard tempo, en weinig variatie, ja zo kennen we het wel eigenlijk. En dat is jammer, want met wat krijsen van zanger gitarist Corporate Death had dit echt een stuk beter gekund. Dit gevoel bekruipt mij wel vaker op deze plaat, het mist net het gif en de creativiteit die op het oudere werk wel te horen waren. Met ‘Warte, Warte’ wordt het nog een keer in het Duits geprobeerd, maar ook dat mag eigenlijk niet baten. Of het Macabre trucje is uitgewerkt weet ik niet, maar ik zet ‘Dahmer’ nog wel een keer aan en laat deze plaat links liggen.

1. Intro 00:36
2. Your Window Is Open 03:02
3. Joe Ball Was His Name 03:32