Lunarian – Burn The Beauty | CD

Manfred Werger | 14 september 2022

Lunarian, de naam zegt me niet zoveel, maar ik herken de unieke vrouwenstem bij de start van de muziek : breekbaar, sopraan-hoog, krachtig genoeg en makkelijk schakelend van falset tot melodie. Holy Moses! Wie is dit? Hier heb ik meer materiaal van liggen op CD/LP. Kijkend in de biografie weet ik het zeker: Dit is Ailyn Gimenez Garcia! Frontvrouw van Sirenia, de Noorse gothic metalband (tot 2016), Her Chariot Awaits en Heart Healer, de band met Magnus Karlsson. Lunarian is haar nieuwe band, met Italiaanse muzikanten. Frontiers Music Srl. gaat deze plaat uitbrengen. Snel verder luisteren én genieten!

Wie wil omver geblazen worden door symfonische metal met hoge vocale arrangementen, over the top-thema’s vol zware orkestratie, dikke gitaren en heavy ritmesecties? Dit is zo’n plaat, die je dan nodig hebt. ‘Burn The Beauty’ is een plaat waar symfonische metal, gothic en power metal samenkomen. Ailyn, de zangeres is met producer en gitarist Aldo Lonobile en zijn muzikale team Antonio Agata (keyboards, piano en orkestraties), Mattia Gosetti (bas) en drummer Michele Sanna samen gaan werken voor een indrukwekkend schijfje. Epica, Tristania, Sirenia, Delain, Visons of Atlantis-in de ‘overdrive en overdone-modus’: Enorm sterk!

Na amper 50 minuten ben je ook helemaal overdonderd, maar het gebodene is goed, enorm druk, krachtig geproduceerd met een behoorlijke compressie, dynamisch, maar ook met het oog op toegankelijkheid. Dit is niet mijn favoriete genre, maar ik geniet na van deze luisterbeurten.

De opener ‘Don’t Wait Until I’m Gone’ en de eerste single ‘Dream Catcher’ donderen binnen met hun hoge vocale tonen (Ailyn arrangeerde de vocale partijen zelf), barokke orkestraties van Antonio Agate. ‘Embrace’ volgt met breekbare zang en stevige gitaren in de Queensryche vibe, heerlijk! Daarna komt ‘Bleeding Out’, waarbij gitaren, keyboards, hoge vocalen samenkomen in een super heavy midden thema. Duidelijke referenties aan Epica en Tristania.

‘Embers‘ klinkt als Ardours en Amaranthe, mooie compositie met popinvloeden, die overgaat in de titelsong van de plaat met zijn opbouwende intensiteit en power. De ‘over the top-zanglijnen’ passen hier goed bij! De tweede single ‘Endless Sleep’ is Sirenia-minded: prachtige pianopartij, dikke keyboards en een melodie die wat van Epica weg heeft. ‘Invincible‘ kent oosterse zanglijnen, is filmisch en balladesque van opzet, goed (en gelukkig) dat zanglijnen zijn gedubbeld. ‘Never Ending Circle’ komt hierna binnen, een epische track met dubbele basdrums en een lekker tempo. ‘Scarlet’ volgt op een grootse manier: bombastisch, effecten op de zang in een symfonische omlijsting. Lunaria eindigt met ‘Sacrifice’, een meesterstuk; Een dichtslaande deur, een piano intro, maar daarna volle gas voor een majestueus einde! Knipogen naar Epica, Dorothy, Visons of Atlantis, Sirenia, Ayreon met vrouwelijke zang, Nightwish met Anette Olzon, GROOTS!

Frontiers Music verkent vele muzikale terreinen, maar deze zet is een meesterlijk goede, ik zou deze band graag willen zien, het lijkt me een ware uitnodiging om deze bombast live te vertolken. Lunarians zijn maanbewoners, maar in de Red Line- Magna-context ook mensfiguren , die in vuur en vlam kunnen staan en dit door kunnen geven. Ik sta echt in vuur en vlam van deze plaat!

01. Don’t Wait Until I’m Gone 4:20
02. Dream Catcher 3:58
03. Embrace 3:48