Lovell’s Blade - Deadly Nightshade | CD

Theo Wapenaar | 4 april 2022

We staan nog maar net met één been in het tweede kwartaal van 2022 en dit jaar is nu al helemaal geweldig. Naast het heuglijke feit dat we allemaal weer lekker los kunnen gaan op festivals en concerten vanwege het opheffen van alle Covid-19 restricties, die een ieder van ons twee jaar lang in de houdgreep hebben gehouden, zijn er ook nog een fors aantal geweldige platen verschenen de afgelopen tijd. Tussen al die releases bevinden zich een paar parels van eigen bodem denk aan Martyr, Burning en in de hardere sector Disquiet en binnenkort ook Dead Head (29-04). Met het verschijnen van het nieuwe album van Lovell’s Blade kunnen we mooi de lente tegemoet zien.

Lovell’s Blade ziet het levenslicht in 2016 als één van Neerlands oudste heavy metal bands besluit om te reïncarneren in een ‘oer-bezetting’. Het resulteert dat drie muzikanten die op dat moment deel uitmaken van die band het veld moeten ruimen voor hun (verre) voorgangers. Zanger Pete Lovell en de gitaristen Andre Wullems (tevens ex- Germain, ex-Emerald) en Mike Ferguson (tevens ex-God Dethroned, ex-Kutschurft, HellSick) vormen samen met bassist Patrick Velis (ex-Kutschurft) en drummer Noël van Eersel (ex-Nembrionic) deze formatie. Na de twee heerlijke hardrock albums ‘Stone Cold Steel’ (2017) en ‘The Nightmare Begins’ (2019) ging het gerucht dat de band op dit derde album ‘Deadly Nightshade’ een heel andere muzikale koers zou gaan varen dan op zijn voorgangers.

Bij de eerste luisterbeurt van ‘Deadly Nightshade,’ gewoon tussen huishoudelijke – en zakelijke beslommeringen door, klinken alle nummers als de vertrouwde Lovell’s Blade…maar dit album blijkt na meerdere luisterbeurten een wolf in schaapskleren te zijn. Uiteraard is de schuurpapieren stem van Lovell himself zoals we het al jaren kennen een vertrouwd element en ook zijn muzikale begeleiders rocken weer aan alle kanten. Om kort te gaan….Lovell’s Blade kleurt op dit album netjes binnen hun eigen lijntjes, maar gebruikt dit keer betere en meer kleuren verf.

Met ‘Running out of Time’ opent het album lekker, een opgewekt en vlot nummer dat muzikaal een beetje terug teruggrijpt naar de 70’s maar door de keyboard ondersteuning ook prima uit de jaren tachtig afkomstig zou kunnen zijn. Eigenlijk zijn het navolgende ‘Drivin’ me Crazy’ en het rustigere ‘Mystery’ uit het zelfde hout gesneden, veel authentieke elementen zonder oubollig te klinken. Het vierde nummer ‘The Cries Go Unheard’ laat daarentegen weer een ander geluid horen. Hard, snel en heavy.

Na het enigszins zweverige maar niet onaangename ‘Still So Lonely’ knalt ‘Kalashnikov’ weer lekker uit de speakers. Na ‘Scarred’ een heavy nummer voorzien van veel koortjes en heuse maar perfect passende mondharmonica solo laat Lovell’s Blade haar scherpe tanden zien in het vette en heavy ‘It’s not Criminal’, dit nummer doet mij eerlijk gezegd denken aan een verleden van een aantal bandleden. De twee afsluiters van het album roepen best veel nostalgische gevoelens op. Zo is het voorlaatste nummer ‘Dead of Night’ doorspekt met dikke AC/DC invloeden en voorzien van zowel female koortjes als 80’s talkbox vocalen. Het afsluitende ‘Generator’ is absoluut helemaal af. Dit nummer heeft, al dan niet bedoeld, elementen van The Sweet en Status Quo, jaren 80 koortjes en klinkt nog steeds modern.

Lovell’s Blade heeft zichzelf overtroffen. Een album met veranderingen zonder de eigen identiteit te verliezen. Een prima productie en mix in de studio van drummer Noël van Eersel alwaar de individuele kwaliteiten van de muzikanten ruim tot uiting komen. Binnenkort live bij jou in de buurt!

01.Running Out Of Time
02.Drivin’ Me Crazy
03.Mystery