Lords Of Black - Mechanics Of Predacity | CD

Manfred Werger | 17 maart 2024

Gitarist en gitaartalent uit Salamanca Tony Hernando wilde na een aantal flitsende soloplaten muziek maken in een band. In Madrid richtte hij Lords Of Black op in 2014, met o.m. leden van Saratoga.  ‘Mechanics Of Predacity’ is het zesde album van deze band, zojuist verschenen op Frontiers Music uit Italië, we zijn benieuwd!

Lords Of Black bestaat verder uit Ronnie Romero, geen onbekende in het genre, met zo’n 30 platen bij meer dan 10 broodheren in een decennium, deze kerel is een veelvraat mét zangcapaciteiten. Jo Nunez, bekend van Nightrage,  Dragonland én het geweldige Firewind, speelt drums en voormalig Kaothic bassist Dani Criado completeert de ritmesectie. Lords Of Black speelt loodzware power metal met veel accenten van de klassieke rockers uit de jaren ’70 (Deep Purple, Rainbow, Uriah Heep). Ik ken hun eerste releases vrij goed, die draai ik nog wel eens, verder is de band sterk in het maken van conceptalbums met één centraal thema.

Het strijden naar gerechtigheid, de strijd tegen de leugens, intimidatie en machtsmisbruik staan op deze plaat centraal in een tiental nummers. De prachtige cover is er weer een van Manuel Gimenez Caballero. Met de speeltijd van bijna een uur komen de fans van het genre aan hun trekken. De vette productie van Tony Hernando en een drukke, sterke mix van Roland Grapow, de gitarist van Helloween en Masterplan, die hen al vanaf het debuut bijstaat, dragen hieraan bij.

Ik was bang dat na de pijlsnelle opener ‘For What Is Owed To Us’ de plaat snel aan mij voorbij zou gaan. De openingstrack is moddervet, maar de ruimte voor de drukke patronen van de ritmesectie is erg groot, zo groot dat de grip op het nummer wat verloren gaat.

Lords Of Black herpakt zich snel, want ‘Let The Nightmare Come’  is een lekkere banger en ‘I Want This Darkness To Stop‘ kent een prachtig middenstuk met geweldig gitaarwerk.  ‘Let It Burn‘ is met zijn referenties aan Judas Priest de start van het ijzersterke middenveld van deze plaat.  ‘Can We Be Heroes Again’ is catchy, met verhalende zanglijnen. De track maakt ruimte voor ‘Crown Of Thorns‘, dat met bijtende riffs op Dio leunt en het Astral Doors en Helloween-achtige ‘Obsessions Of The Mind‘ inleidt. Accept komt voorbij in ‘Built The Silence‘ en het pronkstuk  van de plaat is ‘A World That’s Departed‘. In drie delen word je meegesleurd in progrock van de bovenste plank, een adembenemend middenthema met solo’s voor piano en gitaar en snelle riffs in het coda. Mooi gedaan! De pakkende bijter ‘Born Out Of Time’ beëindigt deze schijf.

Leuke luistertip! De band blijft in hetzelfde muzikale straatje, maar is meer aandacht besteed aan variatie en uitgewerkte thema’s. Speltechnisch is de plaat natuurlijk gaaf. Het gitaarwerk is groots en Ronnie Romero’s stem is natuurlijk wel geknipt voor deze soort muziek. Ik benieuwd naar deze heren op een podium, op basis van deze output zou een toertje een gave promotie zijn, Lords Of Black verdient het!

01. For What Is Owed to Us 04:16
02. Let the Nightmare Come 05:11
03. I Want the Darkness to Stop 05:58