Lord Almighty - Wither | CD

Erik van Dijk | 23 oktober 2020

Lord Almighty is een metal band uit Boston, Massachusetts, ontstaan in 2013. Na een gelijknamige EP datzelfde jaar verscheen in 2015 de eerste langspeler ‘Paths’. Nu, 5 jaar later verschijnt op 23 oktober het vervolg met de titel ‘Wither’. Opvallend is dat alle releases werden uitgebracht in eigen beheer, en zo ook het nieuwe album. Lord Almighty is qua genre niet te stoppen in een hokje en omschrift de muziek als “Back to the Woods Metal”. Wellicht dat dit ervoor gezorgd heeft dat de band niets is opgevallen, maar naar mijn bescheiden mening hebben er labels zitten slapen.

Dat “Back to the Woods Metal” klinkt zo slecht nog niet, de muziek van Lord Almighty laat zich omschrijven als een ruwe boswandeling op onbekend terrein, waarbij je geniet van de flora en fauna op de weg. Lord Almighty refereert aan de schepper, tekstueel gezien is de natuur het onderwerp. Het muzikale landschap van Lord Almighty is niet vast te pinnen op een bepaald genre, maar invloeden van black en thrash metal laten zich vermengen met stoner en soms zelfs punk en het geheel heeft een vrij progressieve inslag zo dat je door de bomen het bos niet ziet.

Het openingsnummer ‘Cry of the Earth’ knalt met een hoog tempo uit de startblokken, waarna een wat thrashy riff iets van rust brengt. Een nummer met verschillende wendingen, dan weer punk en dan weer black georiënteerd. Muzikaal zit het allemaal bijzonder sterk in elkaar en dat doet mij benieuwen mij naar de rest. Smerige vocalen een thrash metal riff openen ‘Sundown’, dan ineens een tempoversnelling en het nummer knalt vooruit. Even ben je het pad kwijt om vervolgens weer bij te komen in een rustige passage. Er is werkelijk geen pijl te trekken op dat wat er komen gaat, de roadtrip gaat door op het onbekende terrein en je wordt continu verrast door de talloze wendingen, wat een heerlijke composities weet dit viertal te brengen.

De vocalen van gitarist Keenan Carroll zijn onverminderd bruut, maar muzikaal komen we met regelmaat een stukje subtiliteit tegen. Luister maar eens naar de opening van het nummer ‘Rise’, na het intro gaan we weer volgas verder met punky riffs en heerlijk herhalend gitaarspel. Na het drumspel van Christopher Narainen in ‘V’ ramt Lord Almighty vrolijk door met inspirerende songs, soms wat traag met een nummer als ‘Despite’, dan weer progressief met een nummer als ‘Adrift’ en voornamelijk volgas met tracks als het meeslepende ‘Hour By Hour’ en ‘Wither’. Het afsluitende ‘Hooded Three’ is werkelijk geweldig en kent nagenoeg alle genoemde ingrediënten.

Wie zich graag laat verrassen en van progressief getinte en extreme metal houdt doet er goed aan ‘Wither’ van Lord Almighty te beluisteren. De labels zullen ongetwijfeld wakker schrikken en het zal dringen zijn aan de bosrand want deze band is geweldig en vernieuwend.

01. Cry of the Earth 03:51
02. Sundown 04:05
03. Mercy 02:31