Lionheart – The Grace Of A Dragonfly | CD

Manfred Werger | 31 januari 2024

Lionheart? Ik moest even knipperen toen ik deze plaat in een review versie van onze hoofdredacteur ontving. Deze band heeft het nodige plaatwerk in mijn mottenballenkast, even flink zoeken. Na de nodige rondjes in de mediaspeler is het duidelijk wat dit ‘leeuwenhart‘ nog doet kloppen. Lees mee!

Lionheart draait al een tijdje mee en de spelers van deze band, met naar schatting meer dan 200 jaar podiumervaring bij elkaar, is niet het minste clubje muziekvrienden: Gitarist Dennis Stratton is bekend van de vroege line-up van Iron Maiden, later speelde hij bij Praying Mantis. Rocky Newton en Steve Mann speelden jaren mee en keren nogal eens terug in de Michael Schenker Group en Clive Edwards drumde o.m. bij Pat Travers, Wild Horses (UK), UFO en Uli John Roth. Lionheart had wel de nodige wisselingen in de frontpositie: Jess Cox van Tygers of Pan Tang, Chad Brown, Rueben Archer (Stampede) en Keith Murrell (Airrace, Mama’s Boys) zongen ooit bij deze band.

Het vinyldebuut van Lionheart is te horen op de Heavy Metal Heroes, volume 2 uit 1982. Vrij heavy, inderdaad, de band wisselde echter van stijl op de eerste demo’s voor het grote CBS/Epic-label in 1984. De eerste plaat ‘Hot Tonight’, geproduceerd door Kevin Beamish (REO Speedwagon) en met veel tamtam aangekondigd, was erg doorzichtig en gevuld met op zeker gespeelde, melodieuze rock. In 1986 stopte Lionheart, enkele voorprogramma’s voor Def Leppard, Whitesnake en Foreigner brachten de band niet verder.

In 2016 keerde de band terug met nieuwe muziek én een nieuwe zanger. Deze Lee Small is o.m. zanger op enkele Phenomena projecten, de latere platen van het Engelse Shy en een viertal fijne soloplaten. In dezelfde bezetting is ‘The Grace Of A Dragonfly’ binnenkort te vinden in de schappen van je favoriete platenzaak.

De plaat heeft een duidelijke anti-oorlog-boodschap met songs, die de Tweede Wereldoorlog als bindend thema hebben. De vlotte track ‘Little Ships‘ is al een tijdje te horen geweest op Radio Caroline. Twee sterke singles: het strakke, denderende ‘Flight-19’, over de Bermuda Triangle in 1945 en ‘V Is For Victory’ gingen aan de release vooraf. Steve Mann produceerde een open, toegankelijke plaat met veel ruimte voor de gitaren en de hoge, heldere stem van Lee Small.  Luister eens naar zijn vocale lijnen in het afsluitende ‘Remembrance, Praying For World Peace’, grote klasse! Het sterke, MSG-achtige ‘UXB’ gaat over de “unexploded bomb” van toen en nu.  Het snelle, heavy ‘The Longest Night‘ refereert o.m. naar de eindeloze precisiebombardementen gedurende 57 aaneengesloten nachten van de Luftwaffe op Londen en klinkt krachtig met lekkere solo’s. ‘The Eagle’s Nest’ en ‘Just A Man’ hebben wat weg van Uriah Heep. ‘Declaration‘ en ‘This Is A Woman’ zijn heerlijk stampers. Gave schijf!

Lionheart vormt niet het hoofdinkomen van de muzikanten van deze band. Elk bandlid heeft zo’n zijn eigen projecten. Maar de heren hoeven zich zeker niet te schamen. Na 40 jaar met zo’n leuke plaat voor de dag komen, dat is niet velen gegeven. Petje af voor deze rockers, beslist de moeite van het luisteren waard voor de ruimdenkende en breed geïnteresseerde metal liefhebber.

01. Declaration
02. Flight 19
03. V Is For Victory