Lik - Misanthropic Breed | CD

Erik van Dijk | 25 september 2020

De Zweedse death metal band Lik is ontstaan in 2014. Het debuut album ‘Mass Funeral Evocation’ verscheen een jaar later en na ‘Carnage’ in 2018 verscheen er nog een EP in 2019. Lik, wat in Nederlands lijk betekent, is een productief gezelschap. Met bandleden die druk zijn in andere projecten als bijv. Katatonia weet de band in korte tijd kwaliteitsvolle releases te brengen. Op 25 september verschijnt het derde album ‘Misanthropic Breed’ via Metal Blade Records.

Lik bestaat uit gitarist Niklas “Nille” Sandin (Katatonia), zanger / gitarist Tomas Åkvik (o.a. Nale, Bloodbath (live)), drummer Chris Barkensjö (Witchery) en de nieuwe bassist Joakim “Myre” Antman. Het gezelschap is ontstaan door de wens een hommage te brengen aan de Zweedse bands Dismember en Entombed, en hoewel dit te horen is heeft Lik ook een eigen geluid ontwikkeld.

Het album opent met het nummer ‘The Weird’, een snel en kort nummer met sterk gitaarwerk, opvallend is dat Niklas “Nille” Sandin zelfs een gitaarsolo in dit nummer weet te prakken. ‘Decay’ gaat volgas door, tijd om adem te halen is er niet. Wederom is het gitaarwerk een opvallende factor, met name de Iron Maiden achtige gitaarriff is vermakelijk. Met ‘Funeral Anthem’ gaat het tempo wat omlaag en is er meer ruimte voor melodie, een fijn nummer dat iets van een Bloodbath vibe in zich heeft.

Lik ramt lekker door en weet de luisteraar te boeien met sterke composities. Echte uitschieters zijn de nummers ‘Wolves’, waarin alles wat Lik te bieden heeft samenkomt, ‘Faces of Death’ met opvallende mokerslagen van drummer Chris Barkensjö en het al eerder genoemde ‘Funeral Anthem’. Het album sluit af met het langste nummer op het album, ‘Becoming’ is een lekkere death metal track met fijne tempowisselingen en melodisch

gitaarspel. Een fijne afsluiter. Lik’s ‘Misanthropic Breed’ is een lekker death metal album, old school death metal met een moderne twist.

01. The Weird 02:34
02. Decay 03:11